lördag 27 februari 2016

Attack of the Killer Tomatoes

Dagens film har jag länge haft på min lista över filmer jag vill se, men inte tagit mig tid. Titlen ensam gör att jag vill se den: Attack of the Killer Tomatoes. Den kom ut 1978.
Den ska vara en parodi på B-filmer som gjordes kring den eran, som Attack of the 50 foot woman.

Handling
En vacker dag i USA så blir en massa människor anfallna och mördade av tomater. På något sätt. Och amerikanska regeringen ska slåss tillbaka genom att samla ett gäng politiker och annat som motvilligt vill ta på sig uppdraget. Teamet består av agent Dixon, en dykare, en expert på förklädnader, en olympisk simmare och en fallskärmsjägare. 

Om filmen
Gänget hade en budget på strax under 100.000 dollar då de gjorde den, vilket efter att ha räknat inflation och penningvärde på 70-talet och konverterat till euro blir 380,877 euro. Trots detta så var de flesta skådisarna släktingar till filmmakarna och människor som hade investerat pengar i filmen. Ingen av skådespelarna var heller med i något fack. Och en del scener var filmade utan tillstånd.

Filmen är skitsvår att hänga med! Jag satt för det mesta bara och tänkte "Va? Vem? Vad? Hur?"
Hur mördar tomater människorna, kan ni fråga? Och på det svarar jag "jag har inte en blekfet aning"! Det tycks inte finnas ett enhetligt sätt att göra det på, förutom att tomaterna ibland helt enkelt flyger på människorna.
Och om du inte är ett fan av b-filmer så lär denna film bara lämna dig förvirrad.

Och tro det eller ej: Denna film ska tydligen få en remake! 2008 så meddelades det att en remake ska göras! Börjar Hollywood bli så utan idéer att de börjar ta remake-a här filmer?

Betyg
Denna film är inte ens en ölfilm, för den är alldeles för random. Det finns alldeles för många saker som händer till personer vi inte har en aning, ännu mindre bryr oss om. Och för många händelser som är så gott som "Big Lipped Alligator moment".
Sedermera så är det en parodi på en genre som nästan i sig är en parodi från förr. Så filmen är mera en parodi på en parodi. Men till skillnad från t.ex Galaxina så verkar denna film inte vara ett kärleksbrev till b-filmer samtidigt som det är parodi: Det känns som att denna film bara är en parodi på b-filmer!
Så denna skräpiga parodi på B-filmer får 3 av 10 i betyg.

Skulle jag se den igen? Tja, varför inte. :D Kunde göra en Vlog någon gång.... In the far future, då jag har glömt det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar