torsdag 19 mars 2015

Reflektioner om Läsutmaningen

Några månader senare och 13 böcker senare. Dags att fundera lite kring själva läsutmaningen.

Det har varit otroligt givande. Det är intressant att prova nya läsupplevelser man annars kanske skulle missa. Tänk såhär: Då du har ett så stort bibliotek som Åbo Stadsbibliotek till ditt förfogande och du får läsa precis vad du vill.... Vad ska du börja med? En del av er skulle säkert inte alls ha något problem utan ni skulle välja första bästa bok och läsa den. För mig går tankegångarna
"Oj, denhär boken låter jättebra! Den måste jag helt enkelt läsa!..... Men tänk om det finns en bättre bok DÄR borta? Eller DÄR?.... Är det värt att slösa timmar på en halvassig bok om jag kan hitta en BÄTTRE bok i en annan hylla???" Det finns helt enkelt för många bra böcker att jag inte vet var jag ska börja!
Då hjälper det om jag har lite riktlinjer. För visst vill jag läsa jättemycket och jag vet att jag kan helt enkelt läsa först den ena boken, sen den andra, sen den tredje.... Men det känns ändå krångligt att välja ut bara EN bok och sitta på den tills jag är klar med den.

Nåväl, tillbaka till utmaningen. Mina favoritböcker såhär långt har varit Dinosaur Summer av Greg Bear, On Stranger Tides av Tim Powers, Slakthus 5 av Kurt Vonnegut och Golden Apples of the Sun av Ray Bradbury. Jag rekommenderar varmt att ni, kära vänner, läser alla dessa ovanstående då ni finner tid. Speciellt den sista boken, bara för att Ray Bradbury är en av mina absoluta favoritförfattare.

En bok som jag skulle föreslå att ni undviker är En gilmt av paradiset av F Scott Fitzgerald. Den var helt enkelt dötrist, fulla av karaktärer man glömmer bort som lider och lider.

I det stora hela har utmaningen varit bra. Jag har aldrig läst en bok som jag har hatat. Det finns helt enkelt bra böcker och.....mindre bra böcker. Bara Fitzgeralds dynga är den enda boken jag inte skulle läsa flera gånger.

Boken jag nu håller på att läsa heter Red Mars. Den är skriven av Kim Stanley Robinson och handlar om koloniseringen av Mars. Jag hade tänkt ursprungligen läsa den som "en trilogi", eftersom den ingår i en trilogi ("Red Mars", "Green Mars" och "Blue Mars"). Men jag hittade bara den första delen på biblioteket. Så antingen måste jag nöja mig med den första boken och sen överge resten av serien. Eller så beställer jag resten från Adlibris. Vi måste helt enkelt se hur pass sugen jag är på att veta fortsättningen efter Red Mars. Än så länge är jag på sidan 100-något av 600 sidor och jag är fast i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar