måndag 30 mars 2015

En underjordisk dagbok av Fjodor Dostojevskij

Dagens utmaning var "en bok som var ursprungligen skriven på ett annat språk". Denna bok var ursprungligen skriven på ryska och väldigt bra översatt till svenska. Jag hittade den på Galna Dagar vid Akademiska bokhandeln för 3:90. Jag hade länge tänkt på att man borde läsa lite Dostojevskij.

Handing
Berättaren är en man som en gång jobbade för den ryska staten under slutet av 1800-talet. Han beskriver sig själv som att ha "gått under jorden". Där sitter han och skriver en bok som vi får läsa.
Boken är indelad i två delar. I den första delen får vi en klar presentation av vår protagonist, vem han är, vad han tänker om livet, döden och kärleken. Han beskriver sig som en väldigt elak människa. Han är väldigt intelligent, men tål inte människor. Han är oerhört filosofisk och hela den första biten är ett enda filosoferande. Han är väldigt narcissistisk och har låga tankar om människor.
I den andra delen berättar författaren om vad som gjorde att han "gick under jorden". Han berättar om tillfällen då han upplever att han har blivit nedtryckt av andra människor och då reagerat med att trycka ner andra människor

Lite funderingar
Ett tema som går genom hela boken är konceptet att skilja sig från den stora massan men att samtidigt vara ensam. Vår protagonist vill inte vara som de andra människorna vilket resulterar i att han inte har några vänner. Han blir väldigt stött då hans jämlikar inte alls förstår sig på "de djupa frågorna" och istället ägnar sig till sådana saker som att supa och besöka prostituerade. Det gör att han drar sig undan dem och på så sätt blir ensam. Det är ett koncept som återkommer ibland i ryska folksagor, där sensmoralen kan summeras ihop med "Gör som du vill och dö ensam".
Genom boken varvas huvudpersonens självömkan med raseriutbrott. Ilska och att söka hämnd är ett ämne som diskuteras. Jag gillade beskrivningen av hämndlystna personer personer: "Full av hämndbegär rusar en sådan herre rakt mot målet som en vild tjur, med hornen mot marken, och han kan bara stoppas av en vägg".

Boken har ett väldigt enkelt språk vilket förvånade mig. Men språket är inte enkelt för att han skulle använda korta meningar och fattiga beskrivningar. Nej i åtminstone denna översättning används väldigt enkla ord vilket gör att boken var oerhört lättläst. Den gick snabbt att läsa igenom alla 179 sidor.

Betyg
En av mina vänner sa att denna bok är en bra början för de som tänker läsa Dostojevskij. Jag håller med. Den är kort och koncis. Den lyckades få mig nyfiken på att läsa mera Dostojevskij. Men inte på ett tag.
Boken var väldigt cynisk till sin natur på många ställen. Huvudpersonens eviga filosoferande handlade om hur i stort sett alla är korkade förutom honom.
Jag ger boken 6 av 10 i betyg. Jag rekommenderar den om ni tänker läsa Dostojevskij.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar