måndag 26 maj 2014

Mina glasögon

Eftersom jag inte har något bättre att skriva om och har idag beställt nya glasögon, så tänkte jag ta tid att beskriva mina gamla.

De är sönder nu. Den ena skalmen är helt trasig, så jag kan inte ha dem på mig. De är bruna och fyrkantiga och relativt små. De är på olika längd från ögonen, efter en incident i armén som involverar min stridshjälm. Bågarna skaffade jag då jag var 13, linserna har jag bytt ett antal gånger efter det.
Linserna är rispiga som synden! Om jag skulle vilja vara dramatisk så kan jag säga att jag har sett såna hemska saker att mina glasögon tog den största smällen. Men i verkliga livet kan det vara vad som helst. Jag har tappat dem tusen gånger, lagt dem klumpigt ifrån mig. Jag hade samma linser i armén då jag sprang i skogen och fick kvistar i ansiktet.
Det finns också en djup rispa som går snett över det vänstra ögat. Jag tänker inte gå in på hur det kom till, men jag tänker säga följande: Hade jag inte haft glasögonen på mig hade jag antagligen gjort mitt öga väldigt illa.
 De är olika styrkor som ett resultat av min lätta skelning. Jag använder främst ett öga i gången, vilket har lett till att jag har ett "lat öga". Därför blev mitt vänstra öga mera förbrukat, så mitt högra öga har bättre syn.

När de gick sönder tänkte jag först bara se om det gick att reparera dem. Ingen kunde det.
Då gick jag för att se om man kunde ta ut linserna och sätta i nya bågar. Det gick inte heller, ingen hade den modellen. (Jag skulle ha behövt beställa nya).
Så jag fick betala en liten hacka för att helt enkelt skaffa nya glasögon, med nya linser och bågar. Lika bra det, jag hade börjat se så dåligt med mina gamla. Jag ska dessutom jobba till havs i sommar och jag måste ha glasögonen i skick för det.
Som tur är hade optikern ett bra erbjudande, så jag behövde bara punga ut 99 euro för bågarna.
Så en vacker dag kommer jag att se världen för vad den är igen, istället för samma tråkiga suddiga kontraster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar