lördag 17 maj 2014

Min läsdagbok

För några år sedan skaffade jag en läsdagbok. De sålde dem vid Akademiska Bokhandeln i Åbo.
Syftet med en sån är att man ska skriva ner varje bok eller novell man har läst.
Såhär ser min ut.
Jag har försökt hålla ganska bra koll på vad jag har läst sen jag skaffade den. Jag undviker att skriva in Akademisk litteratur, även om det är intressant till först. Jag hade först listat Hero wih a Thousand Faces för jag tyckte den var intressant efter första läsningen. Nu vill jag slänga bort eländet.

I läsdagboken finns det utrymme att skriva titel, författare, datum och kommentarer. Datum har varit krångligt, för jag vet ungefär när jag läste böckerna ändå, så jag var fundersam om man skulle skriva upp vilket år boken kom ut. Därför är datumen i min läsdagbok lite mixtrad.

Jag har också adderat lite saker till min läsdagbok.
Ett är smiley-faces. För jag orkar inte först på de tre raderna skriva om jag gillade det jag läste eller inte och sen förklara vad jag tänkte om dem. Jag har tre smiley faces, ett är glatt, ett är neutralt och ett är ett sad face. Så en del böcker har ett smiley face, sen några få kommentare. Som "Läs igen!", "Huvudpersonen är en Mary Sue", "Poetiskt språk!". Jag har också skrivit om det bara är en novell och ifall jag bara har läst hälften. The Martian Chronicles av Ray Bradbury i min bok skrivs helt enkelt som " ½ Martian Chronicles."
Sedan har jag också ritat in noter vid en del boktitlar. Det är för att jag lyssnade på dem som ljudbok. Jag tycker det är viktigt att notera, eftersom man kan få en helt annan läsupplevelse om man lyssnar på något som ljudbok. Dessutom lyssnar jag på en del ljudböcker. Jag gjorde det i jobbet och jag gör det ännu när jag tar en lång promenad. För tillfället lyssnar jag på The Cosmic Computer av H Beam Piper. Jag rekommenderar den! Den finns att ladda ner från booksshouldbefree.com. Allt som allt har jag listat upp 8 ljudböcker i min bok, som jag har lyssnat på från början till slut. (Det mesta är science fiction, men så har jag också lyssnat på Tom Sawyer och Captain Blood när jag jobbade. )

Jag har inte skrivit upp audio draman, för jag anser att det är en sån stretch att de inte räknas. Det är främst ljudeffekter och skådisar som läser repliker och ljudeffekter..... Det räknas inte som en ljudbok. Trots detta så gillar jag ljudraman också. Vid biblioteket i Åbo finns Raymond Chandlers The Big Sleep och Lady in the Lake som ljuddrama samt, en gammal brittisk ljuddrama som heter Journey into Space. Jag rekommenderar att ni lånar och lyssnar på alla ovanstående!

Men för att återgå till min läsdagbok. Det är intressant att bläddra tillbaka till, låt oss säga, 2012, då jag skaffade den. Det första som står där är 20.000 Leagues under the Sea av Jules Verne. Datumet är 19.5 2012. Bredvid kolumnen är det ett smiley face. Och i kommentarfältet har jag skrivit "Intressanta visioner" (med det så syftar jag på beskrivningen av hur Nautilus fungerar, hur Atlantis ser ut osv) och "Stundvis tungt språk" (Är det något som Jules Verne älskar så är det att beskriva hur fiskarna ser ut i havet.)
Jag kommer t.o.m ihåg att jag läste den i min hytt på färjan. Jag hade inget jobb den dagen, så jag reste bara hem till Finland från Stockholm. Tidigare den dagen hade jag köpt den från Science Fiction Bokhandeln, så jag hade bunkrat upp i min hytt med te (tror det var Earl Gray) smörgåsar och Jules Verne, medan vågorna skvalpade utanför mitt fönster och vårsolen höll på att gå ner i havet. Det var också kring den tiden som jag på allvar kom på att själv försöka skriva science fiction och framtiden såg relativt ljus ut.
Detdär kommer jag ihåg bara för att jag skrev upp Jules Vernes bok i min läsdagbok. Jag är helt säker på att jag inte skulle ha kommit ihåg det om jag inte hade skrivit upp just att jag läste Jules Verne på den tiden.

Om inte du, min vän, har en läsdagbok så rekommenderar jag att du skaffar en. Det kan verka lite löjligt först, men tro mig, det är det inte. Jag ångrar inte alls att jag skaffade den och började skriva i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar