tisdag 25 februari 2014

När 99% säger att något är underbart



För några veckor sen hittade jag Assassins Creed 1 & 2 på CDON för sammanlagt 11 euro. Jag beställde det och spelade 1:an innan min dator pajade. Jag kanske recenserar det då jag har fått den fixad.
AC 1 och 2 har funnits på marknaden i flera år nu. Jag har läst överallt på nätet om hur mycket folk älskar dem i några års tid. (på riktigt, kan int någon säga något dåligt med dem för en gångs skull?)
Det i sin tur har hållit mig från att skaffa de spelen, för en universal regel som jag har flera gånger träffat på är följande: Om alla säger att något är det bästa någonsin, så betyder det att det är skräp. Det lilla jag hann spela av Assassins Creed 1:an var tyvärr inget undantag.

När The Dark Knight kom på bio så var en massa människor extatiska över hur underbar den filmen var. Samma sak när Avatar kom ut. Folk älskade Avatar och höjde 3D-grafiken till skyarna. Folk har begått självmord för att de inte får leva på Pandora IRL. Ingendera av filmerna är speciellt bra. De är "okej", men inte så underbara som alla påstår att de är. Det enda som folk tycks minnas att var bra med Avatar är "grafiken" (och på den tiden hette det "3D-effekternaaaaaaaah...Pandoraaaah.......lol......") Om man frågade om intrigen eller karaktärerna var intressanta fick man en tom blick till svar.
"Int-rig? Kommer det med popcornen?"
Jag tror att felet ligger i förväntningar. Om en film påstås vara den bästa filmen någonsin och du tänker se den med vetskapen, så kommer du att bli grymt besviken då du märker att det inte är den bästa filmen någonsin. Någon har ljugit för dig! Filmen var bara byggd på en urgammal trop som har existerat sedan Shakespeare! (Det finns en orsak till att så många människor kallar Avatar för "Pocahontas i Rymden" eller "Dansar med Smurfar".) Du kommer från och med nu att bli tvungen att säga till alla som älskade filmen att den sög som en dammsugare. Eller ljuga och påstå att du inte har sett en bättre film, när du i djupet av ditt hjärta vet att den var hemsk.
För egen del har jag inte så höga förväntningar. Jag vet att det inte finns något som en perfekt film, ett perfekt spel eller en perfekt bok. Allting har något fel någonstans, om det är i intrigen eller karaktärerna eller utseendet. Så därför lever jag inte heller i tron att det skulle finnas en "perfekt film".
Det betyder inte heller att jag inte kan njuta av en bra film, som är bra trots sina brister. Jag älskar fortfarande filmer som jag vet att folk totalt sågar just för att det innehåller en del problem. Conan Barbaren (den gamla med Arnold Schwarzenegger) är fakiskt en av mina favoritfilmer, trots att folk hatar den. Jag kan dessutom förstå varför folk inte gillar den, jag ser själv brister i den.
Jag köper bara inte påståendet att en film är "den bästa filmen som har gjorts". Det att det finns en Oscar-nominering för "Bästa Film" är löjligt, för då borde det faktiskt vara bästa film, utan några som helst fel, som precis alla människor älskar! Det finns ingen sådan film, så därför är en sån Oscar-kategori störtlöjlig!

Men om du istället ser en film / spelar ett spel och totalt ignorerar allt det underbara (och allt det dåliga med för den delen) du har hört om den, så kanske du upptäcker på egen hand att du gillar den. Eller så gillar du den inte. Men då har du inte heller blivit besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar