måndag 17 februari 2014

Dåliga filmer

Det finns bra filmer, det finns okej filmer och så finns det dåliga filmer.

Dåliga filmer kommer i olika nyanser, precis som avföring. Även om de flesta av oss brukar undvika dåliga filmer så kan man ändå inte neka att det finns olika sorters dåliga filmer.
Så idag tänker jag skriva upp en lista över de olika sorters dåliga filmer och kanske nämna exempel.

Ölfilmer
Det finns en sorts filmer som man ser med grabbarna med några öl. De är inte nödvändigtvis dåliga, många ölfilmer har jag sett nykter också och de är lika bra för det. Dessa filmer är främst oseriösa och alla som har gjort filmerna vet att de är oseriösa. Resultatet blir en film som är ganska dålig egentligen, men mest rolig.
Exempel: Vilken film som helst med Arnold Schwarzenegger eller Jackie Chan. 90-tals actionfilmer.

Roligt dåliga
Dessa filmer är dåliga på ett roligt sätt. De är dåliga, men samtidigt har de en fanbase som älskar de filmerna just för att de är så dåliga. Man kan inget annat än att skratta åt absurditeten i filmen.
ExempelThe Room 
The Christmas Tree

Dåligt dåliga
Och nu börjar smärtan. Dethär är filmer nu som bara är dåliga. Storyn är tråkig. Karaktärerna är platta. Du vill ha tillbaka pengarna du kastade ut på att se filmen. Däremot kan du tänka dig att se den igen. Kanske den är bättre nästa gång? En film som är dålig men som du kan (KANSKE?) lära dig att gilla?
Exempel: Scorpio Rising

Plågsamt dåliga
Dessa filmer är så dåliga! Du tål dem inte med en passion! Du önskar att den kunde försvinna ur mannaminne och ingen skulle prata om den mera!
Exempel: Detta är förstås individuellt, men DATE MOVIE! Jag var först nära att säga American Pie, för de filmerna är inte heller roliga. Jag kan ärligt talat säga att jag har aldrig garvat åt någon av de filmerna. Intrigerna är dåliga i de filmerna, skämtena faller platta (Det är inte för att jag är för gammal, jag har aldrig garvat åt något av de skämten) och karaktärerna är inte trovärdiga. Känner du någon snubbe som är så korkad att han lägger sin grej någonstans där den inte ska vara tror det ska vara skönt. Det är ett standard-skämt i de filmerna: Snubbe lägger sin grej någonstans där den inte ska vara och den fastnar eller så får han ont, någon kommer på honom med det och det är pinsamt. Eller så lägger någon mänsklig juice på någon annan. Eller så försöker någon ha sex på någon konstig plats och blir påkommen.

Men sen kom jag på att är man på rätt humör så kan American Pie filmerna vara underhållande. Inte ROLIGA, men underhållande.... Med tillräckligt mycket promille i blodet kanske.... MYCKET promille i blodet... De skulle kunna räknas som "Dåligt dåliga" filmer.
Så kom jag på Date movie! Jag har aldrig avskytt en film så mycket som jag avskyr den! Man skulle behöva tillräckligt mycket promille för att ha livet av en häst för att tycka att den är lite bra.
Och det är det jag har att säga om den saken.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar