torsdag 6 september 2018

Vad ska vi prata om?

Jag håller på som bäst att preppa inför nästa Nanowrimo och har börjat göra en rolig grej: jag gör upp listor över diskussionsämnen!
Liksom tänk er att mina karaktärer pausar från äventyrandet eller vad som är på agendan. De besöker ett värdshus eller så kanske de sitter kring en lägereld och "snackar skit".
Det finns säkert hela dagar då de inte helt enkelt orkar tänka på den stora röda tråden, vad det nu än är.

Därför gjorde jag en lista över vad de kan prata om!
På min lista finns det vanliga saker som:

  • Var växte du upp?
  • Hur var du som barn?
  • Skulle du föredra att bo på landet eller i en stad?
  • Vad tycker du om den och den personen?
  • Vad tycker du om män och/eller kvinnor i överlag? "Can't live with 'em, can't live without 'em"? 
  • Favoritmat? Favoritsång? Favoritberättelse? Fritidsintressen?
Och så finns det mera saker som är anknuten till världen, som 
  • Jag har hört att världen är platt.... Vad tror du om det?
  • Har ni hört om (berättelse i världen)?
  • När vi är klara med detta äventyr, vad ska du göra då? Var vill du bo, vad vill du göra? 
  • Vilka olika länder har du besökt? Hur var det där?
Jag tycker att det är roligt att skriva sådana stycken! Trots att jag vet att jag kanske kommer ändå att slänga ut alltihop sen då det är dags för omskrivning, för det är ändå mer eller mindre bara såsande, men så vadå? Det jag älskar med sådana stycken är att världen känns mera levande! Att det faktiskt finns mera i världen än bara mina hjältar som är på väg ut i ett nytt äventyr. Och ja, mitt kommande Nanowrimo-projekt kommer att utspela sig i samma värld som ett annat av mina nanowrimo-projekt. :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar