måndag 24 september 2018

Kvinnor i science fiction

Jag har ett tag tänkt på att skriva ett inlägg om detta ämne. Varför? Behöver jag en orsak?
Om jag måste ge en orsak så antar jag att det är för att folk tenderar att tro att science fiction-litteratur har alltid skrivits av män, att före Hunger Games-serien så fanns ingen kvinnlig science fiction-författare. Detta är inte sant på något sätt.

Jag klandrar ingen som tror detta, det finns flera orsaker till att tro detta. Den ena är att väldigt få människor jag känner läser science fiction i största allmänhet.
Jag kommer ihåg en diskussion där jag pratade med en litteraturvetare om science fiction och jag sa att jag läste science fiction.
"Vilka författare läser du?" frågade denne.
"Robert A. Heinlein, Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Philip K. Dick...." svarade jag.
"Jaha, nå jag läser bara mainstream, så..." Det roliga med det svaret är att Heinlein, Asimov och Dick är väldigt mainstream. Om du frågar vid vilken bokbutik som helst om de har science fiction så är det en stor chans att de har någon av dessa herrar.
Det andra är att när man börjar gräva i Science fiction så kommer man till först att träffa på en massa män. Notera hur jag gav namn på en massa män som svar på frågan.
Det är först när man har grävt en lång stund som man börjar springa på kvinnor som Ursula K Leguin, C.L Moore, Alice Norton, Marion Zimmer Bradley och Joanna Russ (vars bok jag har recenserat, den rekommenderar jag!) med flera.

Men sen så har det också funnits en massa science fiction-författare som var kvinnor som använde pseudonym eller så använde de initialer. Till exempel "C.L Moore", vinnare av World Fantasy Award, hennes fulla namn var Catherine Lucille Moore.
Andre Norton är ett annat exempel. För många år sen kom jag över en bok som hette The Time Traders. Jag tyckte att det var en fantastisk bok! Och jag tänkte "Andre är ju jättebra, jag måste se vad annat han har skrivit! Så jag wikipediade upp Andre Norton och fick reda på att hans riktiga namn var Alice Mary Norton och att hon var otroligt aktiv med att skriva både science fiction och fantasy! Hon var den första kvinnan att få titeln "grand master" inom SFWA (Science Fiction Writers of America), hon var den första kvinnan att bli placerad i Science Fiction Hall of Fame.
Efter hennes död 2005 så skapades "Andre Norton Award", vilket ges ut till sci-fi och fantasy som riktar sig till unga.

Är det inte tragiskt att det inte heter "Alice Norton Award"? Eller att i Hall of Fame står hennes riktiga namn? Utan att i båda skeden står det Andre Norton? Speciellt då jag tycker att hon har förtjänat att ha sitt riktiga namn där.
Trots detta faktum, att det finns många kvinnliga science fiction-författare, somliga som jag inte har nämnt, så önskar jag att flera kvinnor skrev science fiction! Som en något liberal typ som jag är, så tänker jag att kvinnor skulle kunna föra en del nya ingredienser till detta fält, egna insikter om livet, samhället, döden och allt som vi heterosexuella vita män tenderar att missa! Eller åtminstone misslyckas med att göra samma misstag som vi grabbar gör.
Och Nanowrimo äger rum snart så... Gör det, vet ja! :)

Och när jag ändå är på gång: LGBTQ+ -personer borde väl också vara välkomna att skriva science fiction, eller hur?
Alice Norton, "the grand Dame of Science Fiction"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar