söndag 16 september 2018

Den andra musan


Jag har tidigare, mer eller mindre, pratat om min ena musa.
Hon kan bäst beskrivas som en fin dam. En av Zeus döttrar och är därför väldigt krävande, hon nöjer sig inte med vem som helst. Hon vill till exempel att jag fokuserar på vårt projekt under tiden jag skriver, att inte börja dalta med en massa andra projekt. Annars blir hon svartsjuk. Under vår tid tillsammans så vill hon att jag lägger undan spel och filmer och fokuserar på projektet.
Och hon vill att jag skriver varje dag! Jag har ju stämt träff med henne, på en viss tid och vid en viss plats. Om jag ignorerar henne, så skriker hon inte åt mig, hon bara säger "Visst, du gör som du vill..." sen sätter hon bara näsan i vädret och går ut. Det finns andra författare och konstnärer där ute som ger henne mera uppmärksamhet, hon har inte tid för sådana som först säger att de ska träffa henne och efter det dumpar henne!

Men så finns det en till musa! Och denna kallar jag helt enkelt för "Gunner".
Det som är fascinerande är att den första musan är trevlig. Hon är en fin dam, hon skriker inte och härjar inte. Hon viskar i mitt öra saker och sprider sin magi över mitt verk.
Den andre musan är sannerligen inte alls så!
Han bryr sig inte ett dugg i min snyftiga bakgrundshistoria som på något sätt ursäktar mig från att skriva. Han är inte alls intresserad av hur eländig min dag har varit! Och försök inte säga att du inte har tid... Den diskussionen kan du inte vinna hur du än försöker.
Han tål inte att heller klagovisor om hur tungt det är eller hur lite inspiration jag har! Gunners uppgift är inte att klappa mig på axeln och lotsa mig igenom projektet, hans uppgift är att sparka mig i röven tills jag får alla ord skrivna!

Det enda han bryr sig om är att jag producerar någonting! Om den första musan är intresserad av att jag skriver ett bra verk, så är Gunner intresserad av att jag skriver ett verk, att jag avslutar saker jag har påbörja.
Och än så länge har Gunner varit till stor hjälp, tro det eller ej. Den attityden har varit till hjälp, att inte ge efter och bara skriv tills arbetet är klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar