lördag 15 september 2018

Vad finns på mitt nattduksbord?

Det var ett tag sen jag skrev vad om vad jag läser. Men jag vill inte bara skriva om vad jag läser nu, för jag läser en del. Så jag skriver

William Shakespeare - Sonetter

Jag kan börja med vad jag håller på att läsa just nu. Till först har vi William Shakespeares sonetter. Det började med att jag ville läsa mera poesi i överlag och tänkte att jag kunde börja med att undersöka Shakespeare. Och än så länge gillar jag hans sonetter!
Orsaken till att jag väldigt sällan läser poesi idag är för att så få poeter tilltalar mig! Jag är inte intresserad av att läsa friform-dikter om ett så personligt ämne att jag måste ha haft sex med poeten för att förstå dikten.
Därför gillar jag sonetter: Det känns inte hastigt skrivna, som om poeten skulle ha hostat upp meningarna.

Roger Zelazny - The Chronicles of Amber

Det var länge sen jag dallade i fantasylitteratur! Men jag ville inte läsa bara ännu en berättelse om en bondpojk som hittar ett magiskt svärd och ska fimpa en stor stygg trollkarl. Åh nej, jag ville läsa riktig fantasy och inte bara ännu en Tolkien-klon!
Så jag kollade lite på "Fantasy masterworks" och jag fann tre böcker som jag nu har i min samling! Den första, The Chronicles of Amber, håller jag på att läsa nu och resten ser jag fram emot!

Än så länge kan jag säga att boken är faktiskt fem böcker, Nine princes of Amber, The Guns of Avalon, Sign of the Unicorn, The Hand of Oberon och The Courts of Chaos
Huvudpersonen i dessa böcker är prins Corwin. I den första boken, Nine Princes, vaknar han upp på ett sjukhus i New York. Eller, rättare sagt, han vaknar upp i EN version av New York, i EN av många parallella världar. Corwin har tappat minnet och han håller på att reda ut vad som har hänt. Vad som följer, tror jag, är resor genom parallella världar, politiska intriger mellan prins Corwin och hans syskon... Än så länge gillar jag boken för jag gillar dess smått knepiga premiss. 

Ken Grimwood - Replay
Denna har jag inte ännu läst, men det lät som en intressant premiss, av baksidan på boken att döma:

Jeff Winston är 43 år och olyckligt gift. Och han dör.
Han vaknar upp igen som 18-åring, med alla sina minnen kvar. Han kan leva om sitt liv igen! Undvika att göra samma misstag som han gjorde tidigare! Han kan bli rik genom att investera sina pengar smart! Han kan undvika att gifta sig med haggan!
Men så dör han igen när han är 43 år och vaknar upp som 18 åring igen.

Samma premiss som Groundhog Day, bara att det är fråga om 25 år istället för en dag. Det låter jätteintressant!


Marie-Louise Sjoestedt - Celtic Gods and Heroes
&
The Mammoth Book of Celtic Myths and Legends

Jag klimpade dessa två i samma kategori. Jag har inte ännu läst någon av dessa, jag väntar på att de ska komma med posten.
Jag gillar fortfarande att läsa om myter och legender. Men av någon konstig orsak har jag inte bekantat mig desto mera med keltiska myter och legender! (Förutom Beowulf och la Morte d'Arthur då). Så jag gjorde slag i saken, letade upp två böcker om ämnet och beställde.
Vi får se hur pass akademiska dessa böcker är. Jag menar det finns en massa böcker om myter och legender vars källor är verkligen diskutabla! Helt oskojat, jag har stött på böcker där författaren har citerat sina egna tankar och känslor som källor.
I vilket fall som helst så hoppas jag främst på att få böcker med intressanta och färgstarka historier. Så vi hoppas på det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar