söndag 23 september 2018

Skriv det du älskar, älska det du skriver!

För inte så länge sen (några timmar sen) råkade jag ut för denna fråga online:

(inte formulerad exakt så här, men jag sparar utrymme)

"Jag och mina unga vänner ser på skrivandet som en ädel karriär, med rikedomar och kändisskap! Men vi vet att det är bara illusioner. Så det finns också de av oss som säger att det är bara tungt arbete och elände, vi borde inte göra det så länge vi inte orkar med allt det tunga eländet. Är vi bara dumma dagdrömmare? Hur kan vi veta om vi faktiskt vill jaga denna dröm?"

Jag kan inte svara rakt på denna fråga, eftersom jag inte har publicerat något ännu. Men jag tänker ändå erbjuda mina två cent som har hjälpt mig i detta amatörliv.

För det första så tycker jag att det aldrig är fel att ha drömmar, och jag tänker skrika det från taket om jag måste! Tänk på sådana saker som en karriär, ett förhållande eller vad som helst. Har det inte börjat från en dröm? Jag säger inte att nej-sägarna har 100 % fel, men jag säger inte att de har 100 % rätt. Om mänskligheten hade lyssnat på nej-sägarna så skulle vi fortfarande klättra i träden, förutsatt att vi skulle ha vågat oss upp ur havet.
Tänk på alla dina idoler i vilket fält som helst, om det är författare, musiker, filmskapare, sportstjärnor osv...  Deras väg till sin plats började från tre källor: En dröm, en massa arbete och kärlek till det de ville göra.

För det andra så tänker jag citera en av mina författar-idoler, ett mantra som du kan bära med dig: 
"Skriv det du älskar, och älska det du skriver!"
Om du kan göra det, så kommer du aldrig att misslyckas med ditt skrivande! Jag ska förklara hur:
Att skriva är en långsam process, det finns mycket utrymme för tvivel och rädsla. Om du tänker ge dig in i det, så är det bäst att du gör det för något som du älskar. Tänk på det som när du är galet förälskad i någon. Du är redo att trotsa dina rädslor och inleda ett förhållande med denna person, det finns en risk för att det inte kommer att hålla. Ert förhållande blir sen en del vackra stunder, men också en del ledsna stunder som ni måste ta er igenom.
Men det är ändå värt det, du upplever att kärleken är så stark att priset är värt risken!

Visst dagdrömmar jag om att en dag publicera åtminstone en bok, helst flera. Jag vill att folk ska ta glädje av det som har gett mig glädje. Men eftersom jag själv skriver endast om det jag älskar, och älskar det jag skriver så anser jag mig redan vara i en bra plats. Även om jag dör och ingenting alls blir publicerat, så har jag ändå skrivit sådant som varit betydelsefullt för mig!
Här är citatet i dess helhet, från "Zen in the art of Writing"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar