lördag 16 april 2016

Sid Meier's Pirates!

Jag antar att detta är ett av mina favoritspel. Jag menar trots att det är nu över tio år sen jag skaffade det så spelar jag det fortfarande med jämna mellanrum. Trots att jag har slagit det alldeles för många gånger och skulle kunna klara det i sömnen.
Men det är inte ändå ett perfekt spel, det har sina brister. Men jag tänker ändå på detta spelet som ett jättebra "pirat"-spel. Som att Sid Meier en dag tänkte "Okej, nu ska jag göra ett spel där man är en pirat, vad måste finnas med? Sjöstrider, fäktning, skattjakt, plundring, romans...."

Spelet släpptes ursprungligen 1987, det har fått två remakes, varav den senaste kom ut 2004 och det är det jag spelar.

Handling
Spelets handling går ut på att du är en pojk vars familj blir kidnappad av den onde markisen Montalban. När du blir 19 år skriver du dig ombord på ett skepp som tar dig till Karibien, där besättningen gör revolt. Och efter det är det ditt skepp som du styr runt i Karibien på jakt efter Montalban och din familj.

Om spelet
Som ni märker har spelet inte särskilt mycket handling. Den känns ibland påklistrad, som att vi behöver bara en billig ursäkt för att få personen till havs.
Spelet är roligt just för att det erbjuder en massa möjligheter! som jag skrev ovan, det känns som att Sid Meier har på riktigt funderat på vad som behövs i ett spel om pirater. Du kan förstås plundra skepp och städer, engagera dig i strid till havs, på land och i fäktningsdueller, leta skatter och starta en romans med en guvernörsdotter (och senare gifta dig).
Och du måste välja sida rent politiskt. Vad tror ni händer om du bråkar med spanjorerna, vilka har tagit upp en stor del av Karibien? De börjar förstås hata dig och skicka prisjägare efter dig.
Men vad händer om du bråkar med spanjorerna samtidigt som britterna ligger i krig med dem? Du får en titel från britterna! Du kan nå så högt som greve.
Och om spanjorerna fortfarande är efter dig då, oroa dig inte. Du behöver bara bråka lite med spanjorernas fiender som t.ex fransmännen och så är allt lugnt.

Men det som saknades...
Trots att jag har sagt att spelet är roligt så finns det några saker jag önskar kunde finnas med. Jag hoppas spelet får en re-release med dessa detaljer.
  • Främst av allt: Mera story! På riktigt, efter att du har räddat din familj och besegrat Montalban så känns det onödigt att fortsätta spela, för du har inget annat att göra att plundra och leta efter mera skatter. Det skulle ha varit intressant om det kunde finnas mera story som involverar karaktären på olika sätt. Med en intrig och allt.
  • Mera möjligheter att skapa din karaktär. Du har bara EN karaktärsmall att spela. Det går inte att justera t.ex karaktärens kön, ras eller övriga utseende. Det går i början att bestämma om du ska vara expert på att segla eller fäkta, men annars sitter du fast med dendär karaktären.
  • Mera varierande karaktärer. Förutom Montalban så är din enda fiende baronen Raymando, som är Montalbans sidekick. Förstås, om man inte räknar med de topp 10-piraterna som t.ex Jack Rackham, kapten Kidd, Stede Bonnett osv. Men saken är den att du inte MÅSTE bråka med dessa pirater. Utöver det så ser alla karaktärer ganska lika ut och beter sig lika. Alla guvernörer och guvernörsdöttrar ser nästan EXAKT likadana ut. 
Betyg
Jag älskar fortfarande spelet, men jag önskar att ovanstående fanns med! Det är främst avsaknaden av en ordentligt gripande berättelse som drar ner betyget. Så därför får Sid Meiers Pirates en stark 8 ½ ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar