onsdag 13 april 2016

Chillerama

Denna film fick jag höra om via en annan recensent, som har en show. Han pratade om sina 13 "Gooder"-movies, vars definition får mig att tänka på det som jag kallar för ölfilmer.

Premissen lät helt enkelt roligt. Den skulle vara ett homage till gamla Drive-in filmer. Sedan skulle allt också vara en antologifilm. Ramberättelsen är att några människor går på en drive-in biograf för att se några filmer. Och där visas de filmerna vi får se. :)

Jag önskar det fortfarande fanns drive-in bio. Jag har varit på ute-bio några gånger och det är helt trevligt! Jag rekommenderar att ni far på ett om det ordnas.

Handling
Jag tänker kort berätta om alla kortfilmer är vi får se, med titel och allt:

Wadzilla
 En snubbe går till läkaren för att få sin spermanivå höjd. Han har tydligen bara en spermie. Nå, han får medicin som ska hjälpa honom att producera flera. Det leder tyvärr tilll att han ofrivilligt råkar skapa en sperma som växer sig stor som ett hus och käkar upp människor. Och ja, den försöker impregnera människor, men ja.... För stor.

I was a teenage Werebear
En parodi på Rebel without a Cause, Grease, Twilight och The Lost Boys. En tonåring som är skåphomosexuell blir biten i röven av en "Werebear (som är en uppenbar parodi på James Dean och Edward)" vilket förvandlar honom själv till en läderklädd muskulös "werebear". (jag föreslår att du googlar vad en "bear" är i den homosexuella kulturen om ni inte redan vet). Det finns mycket musik och sång i detta stycke. 
Ett roligt fakta är att regissören till detta var gay själv och ville därför ha med en del saker från den subkulturen i denna korta film.

The Diary of Anne Frankenstein
Tänk er att Hitler hittar Anne Franks dagbok, men det visar sig att Anne Franks fulla namn var Anne Frankenstein. Hon är alltså släkt med Viktor Frankenstein som har skapat monstret och i hennes dagbok finns ledtrådar till hur man skapar monster. Vilket förstås liknar mera en slags rabbi-golem. Och Hitler vill förstås skapa ett sådant monster och ta över världen med det!

Filmen är gjord helt i svartvitt och med "tysktalande" skådespelare, med engelska subtitles. Vilket betyder att det inte är riktig tyska. Jag menar jag läste lite tyska i högstadiet och det som Hitler skriker låter inte alls som tyska.
Men jag tänker att Hitler själv aldrig skulle ha pysslat med ett sådant här experiment. Det är för otroligt. Varför inte istället ha Joseph Mengele, som redan var en galen vetenskapsman?

Zom-B-Movie
 Detta är ramberättelsen som blir mera aktuell i slutet av filmen. Lång historia kort så har zombier börjat inta drive-in bion. Och vår huvudperson plus hans flickvän plus han som sköter om videoprojektorn måste fly.

Om filmen
Det mesta filmades i kalifornien i olika studios. Jag skulle påstå att genren är skräckkomedi. Jag menar come on, en kortfilm om en jättesperma som äter upp människor. Det är inte precis något som skrämmer en.
En del skämt är väldigt "Low-brow", men ändå inte på samma nivå som t.ex Tromas filmer. Helt klart är detta en ölfilm! Och en underbar sådan! Jag var aldrig uttråkad på den!

Betyg
En KLAR 8:a! Denna film åkte snabbt upp på min lista över bra ölfilmer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar