lördag 23 januari 2016

Duke Nukem Forever

 

Duke Nukem Forever var den största besvikelsen sen min akademiska karriär!
Och det är så konstigt! Föregångarna gick ut på att du spelar en tungt beväpnad kille som skjuter en massa utomjordingar som håller på att ta över världen. Med andra ord: Släng in en actionhjälte med fullt arsenal och sen en massa fiender som han ska skjuta ner. Det är enkelt! Hur kan man klanta till det? Genom att säga "Vet ni vad? Vi gör nästa spel inte alls som förra spelen, för vad var så roligt med dem egentligen? Vi tar istället och gör ett trist spel!"
Jag orkade bara spela detta spel en halvtimme åt gången, sen blev jag så uttråkad att jag började städa min lägenhet istället.

Min rant
Jag kan säga redan här vad som gjorde att Duke Nukem Forever floppade:
1) Det exanderar inte alls Duke Nukem-mytologin. Rent storymässigt hade detta varit ett bra tillfälle att fundera lite kring Dukes origin story, varför han är som han är osv. Man kunde kanske ha gett honom en sidekick, ett litet Duke-fan som Duke har tagit under sin vinge? Eller ett rymdskepp så han reser runt i rymden för att skydda andra världar mot ondska?
Nope, istället har vi gamle Duke Nukem från 1997 som gör exakt samma sak som han gjorde då. En stor stöddig actionhjälte som ska rädda vår planet och ha sex med en massa kvinnor. Det är hela hans bakgrundsberättelse och hans personlighetsdrag.
En annan recensent sa det jättebra: Att spela Duke Nukem Forever är lite som att träffa en kompis man har inte sett sen högstadiet. Och då märker man att personen har inte alls ändrats, inte alls växt eller mognat på ngåot sätt.
2) Du har inte ett komplett Duke-arsenal! Du får ha högst två vapen åt gången plus några pipe-bombs. I de gamla Duke-spelen så har du ett fullt arsenal, som inkluderar ett frysvapen, en shrinking ray och annat roligt! Visst är det inte verklighetstroget att en karl bär runt på så många vapen, men låt oss vara ärliga nu: Det är ett spel där utomjordingar invaderar jorden. Jag tror reglerna för vad som är "verkligt" slutade gälla för evigheter sen.
3) När jag spelade spelet så älskade jag alla delar där du kör runt i en liten racing bil. Och en turrett-sektion. Och andra saker.... De små spelen var väldigt väldgjorda, för att inte tala om alla pussel man måste lösa..... Saken är bara den att det står Duke Nukem Forever på lådan! För Duke Nukem-serien är ju så känt för att du ska få göra en massa mini-games istället för att, jag vet inte, slakta fiender!
4) En del scener är rent ut sagt obekväma att kolla på. Vill ni ha exempel? okej: Aliens som våldtar kvinnor. Och vår hjälte slänger muntert ur sig "Looks like you're... fucked!" då han får reda på det. Din sjuka jävel!
Och när spelet laddar står det på ett ställe att "its okay to slap wallboobs, because if you slap a real womans boobs they get angry". Varför i helsike vill någon slå en kvinna på brösten?! Är det bara jag som tycker det är konstigt?! 

Samtidigt måste jag också konstatera att förväntingarna var antagligen höga då det kom ut. Duke Nukem Forever lanserades som idé redan efter Duke Nuke 3D. Och en massa år senare då det kom ut var förväntningarna ganska höga. Så om jag vänder mig bort från det faktumet att det står Duke Nukem Forever på lådan och frågar mig själv "är detta ett bra FPS?"
Svaret är nä.
 Stridsscenerna är för få och fokuset ligger mest på mini-games och pusselspel och annat trist. Du kan bara ha två vapen åt gången vilka i sin tur bara har pyttelite ammunition.

OCH låt oss inte glömma "ego-mätaren"! I detta spel har du ingen hälso-mätare, så du måste inte springa omkring och leta efter  health packs och annat. Istället räcker det med att du 1) gör saker till din omgivning, som att du pissar ELLER 2) gömmer dig i ett antal sekunder!
JA! Du blir du skadad så räcker det att du gömmer dig bakom något i tio sekunder så har du full hälsa igen! ELLER så kan du t.ex sätta dig på en kopieringsapparat och kopiera röven din. För det läker alla sår, helt säkert! Eller slå ett par väggbröst!

Betyg
Så vad tänker jag om detta?! Under fem sekunder i detta klipp summeras det ihop vad jag tänker om detta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar