söndag 7 oktober 2018

Män "får inte" brudar

Jag bläddrade igenom ett gammalt inlägg och ramlade över en rad:

"Åh, kära du, vet du jag tror int att din karl är bra för dig! Du förtjänar någon som behandlar dig rätt! Någon som håller upp dörrar och skit! Någon som uppskattar dig! Som mig! Jag kan vara din gentleman..."
Jag trodde på den skiten också då jag var en tonåring. Att om man är snäll så får man brudar. (Och jag avskyr termen "får brudar", men den diskussionen tar vi en annan dag)


Nu är det en annan dag. Dags att prata om det. 

Jag är en singel man i 30-årsåldern. Varför jag är det beror inte på en orsak, utan på många orsaker.
Och nu som då ställer någon frågan: "Når ska du skaff ein brud o byri laga na bååne"? Vi österbottningar har säkert fått höra det! Och vi vet också att det inte slutar där: Har vi producerat ett barn kommer så småningom frågan "när vi ska producera ett till". Och sen "när ska vi bygga hus". När vi ska jobba med ett bättre betalt arbete
Svaret jag har börjat ge på den frågan är att "Jag har frågat vid Claes Ohlson efter delarna, men de har dem aldrig." Det är ett bra svar, det får frågan att försvinna och dödar effektivt hela diskussionen. 

Men till saken: Varför avskyr jag uttrycket att "skaffa en brud" eller "få en brud"? 
För det är helt enkelt inte så det fungerar. "Skaffar" gör man när man hämtar hem en byggsats från Claes Ohlsson och följer ritningarna. Man skaffar en bil, man skaffar ett jobb, man skaffar en lägenhet. Människor skaffar man inte. Svårare än så är det inte.
Samma är det med att "få en brud". Tror någon att himlen öppnar sig och rakt ner i min famn faller det ner en brud? Att om jag dräper det Thespiaiska lejonet så kommer jag att få en brud? Eller kanske om jag marscherar in i faderns hem med en träsko att steka en död fågel jag hittade vid vägen, marinerad i gyttja jag hittade vid vägkanten, DÅ kanske jag får en brud?! 
Oberoende vad hon själv tycker om saken, så är hon min. 

Så man kan säga att jag avskyr dessa ord för att det låter helt enkelt fel och det är sant. Det låter för jävligt.
Men tragedin slutar inte där. 

Tänk på hur kvinnor presenteras i såna här uttryck: man "skaffar" en kvinna, man "får" en kvinna... Precis som när man skaffar en bil eller får en julklapp av farmor. Man har med andra ord reducerat en levande tänkande människa till ett föremål, som är passiv och inte förmår agera självständigt. Som bara existerar för min skull.
Jag tror ordet vi letar efter är objektifiering. Och sånt försöker jag inte pyssla med så långt det går. Visst gör jag misstag som alla andra, men jag försöker.

Och jag är inte ännu klar!
Att jag ska "skaffa" en brud lägger en hel del vikt på mig själv. 
Att den enda orsaken till att jag är singel och ogift är ju helt och hållet mitt fel. Det finns inga andra förklaringar till att jag är singel än "jag har inte skaffat en brud".
Det finns andra faktorer att ta i beaktande som till exempel det faktumet att jag kanske inte känner för att sällskapa just nu, eller att min jobbsituation gör att det inte är möjligt eller vem vet: kanske det finns en brud därute som inte har "skaffat mig"?

Så summa sumarum:
Uttryck som "ska du int skaff de en kvinno" är bullshit. 

1 kommentar: