söndag 7 oktober 2018

American Vandal

När jag först såg serien så tänkte jag att det kanske skulle vara en dokumentär. Någon känd revolutionär under 60-talet kanske?
Jag hade fel. Men serien visade sig vara bättre än vad jag hade vågat hoppas.

Handling
I ett högstadium begår någon ett hemskt brott: 27 bilar som tillhör lärarna blir en dag vandaliserade! Någon har spraymålat kukar på dem. Det fanns ett vittne som påstod sig se en av skolans "bad boys" då han gjorde det. Som ett resultat av det blev eleven relegerad.
Men våra huvudpersoner, ett gäng som håller på att göra en dokumentärfilm om fallet, känner att något ruttnar i Danmark...

Om serien
Den är filmad som en dokumentär i stil med "The making of a Murderer" (en annan serie som handlar om guess what, en mördare). Den är förstås inte äkta.

Men jag älskar hur allting är uppbyggt!
För det första så behandlas brottet allvarligt. Den unge mannen som nu är relegerad? Det finns inga garantier för att han nu kommer in på college, vilket betyder att han kommer att sitta kvar i den skithålan tills han blir gammal. Det finns till och med lärare som vill försöka väcka åtal mot honom, vilket kan leda till fängelse. Denne lärare påstår också att han hade skurit upp hennes bildäck.
Så det är inget "roligt" med vad som hände.
Huvudpersonerna går igenom tidslinjen över hur det hände, var alla befann sig vid tidpunkten. De talar också om vem som kan ha gjort det, sprayflaskan som man hittade i närheten, vilka alla som kunde ha haft motiv och så vidare...

För det andra så är de andra karaktärerna trovärdiga. Vid ett skede i serien så kunde jag inte låta bli att önska att Skolans Bad Boy inte skulle hamna i fängelse, för jag tyckte så synd om honom och önskar verkligen att han inte ska råka ut för mera problem.
Sen finns det också flera karaktärer som har sina egna motiv i detta mysterium, hela berättelsen utvecklas till att bli mera komplicerad än bara "vem sprayade 27 bilar".
Ett ord jag skulle vilja använda till att beskriva serien så är "Chandleriansk" eller "film noir". Alla har ett skelett i garderoben i denna serie. Det går djupare än fallet om vem som vandaliserade bilarna. Som exempel kan jag nämna läraren som yrkade på att eleven skulle relegeras. När vi först träffar henne så är hon väldigt älskad av lärare och elever. Hon ser lärandet som sitt kall, hon älskar att undervisa och vägleda de små ungdomarna.
Och hon har ett personligt agg mot eleven. Hon tål inte honom överhuvudtaget och ser på honom som ett förlorat fall! Det visar sig att han inte alls skar upp hennes däck, det var spikar som hade fastnat i hennes däck i några veckor och som slutligen punkterade däcket.
Men här såg hon en möjlighet att bli av med en elev hon inte alls tålde, så... Hon pekade finger och påstod att det var riktat mot henne, som är annars så älskad av alla, sa att han skar bara hennes däck och att det är bäst att han relegeras.

Säsong 2...
Serien har hittills haft två säsonger hittills. Och ärligt talat så tycker jag att den andra säsongen är sämre. Fortfarande spelar den på samma styrkor som den första säsongen, men brottet är mycket mera korkat. I denna säsong har någon lagt laxermedel i en annan skolas mat, alla sket ner sig, vem gjorde det?
Här är problemet: Den första säsongen hade ändå en relativt trovärdig set-up. Jag kan tänka mig att någon elev kan få tag i en sprayflaska och vandalisera lärarnas bilar, det är inte omöjligt.
Här hade jag mycket svårare att bry mig om fallet, för det är så over-the-top att det kändes löjligt.

Betyg
Jag rekommenderar den första säsongen! Den är ett välskrivet mysterium med karaktärer som är trovärdiga inom ramarna av det universumet.
Sen kan ni se den andra om ni så har lust, den var inte dålig, bara... Inte lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar