måndag 1 oktober 2018

Den skrivande kocken

Ja, jag har inte skrivit så mycket om vad som har hänt den senaste tiden.
Det beror mestadels på att ingenting har egentligen hänt. Jag går vid Optima på dagarna, jag lagar mat (Bra mat, om jag får skryta på mig själv och det tänker jag göra!) Idag gjorde jag en filé Oscar med sparris och räkor. Det gjordes också en barnaise-sås till den, men det var inte jag som gjorde den tyvärr. Jag skulle gärna göra egen bearnaise-sås!
Så har vi också haft teoridelar där vi har pratat om mycket köksrelaterat, som till exempel hur man friterar (vilken temperatur, vilka säkerhetsåtgärder som ska tas osv). Vilket är intressant, men mycket av det där vet jag redan från livets hårda skola. Men förra veckan började vi prata lite om dieter, vilket var intressant.
Jag ser fram emot då vi börjar komma in på sådana saker som svinn, hur man beställer varor och mera om dieter.

Vad annat har hänt?
Nanowrimo börjar om en månad och jag ska som vanligt delta. Detta blir mitt fjärde år som deltagare och mitt sjätte större skrivprojekt.
Jag har planerat och skissat lite på karaktärer samt ritat lite kartor och annat roligt. En lång historia kort: jag ska skriva om en prinsessa som ska leta efter sin borttappade lillebror och försöka överleva i ett främmande samhälle där hennes liv plötsligt saknar värde.
Med drakar, vättar och magiker.

Samtidigt håller jag på att editera Över världens ände. Det är svårt. Som jag har tidigare skrivit, så är editering en blind fläck för mig. Tänk er att jag i många herrans år var så fokuserad på att få ett första utkast, att jag inte alls tänkte på att jag skulle en vacker dag ha något att editera. Helt allvarligt, jag var övertygad om att redan få ett första utkast var omöjligt, att jag hade större chans att få ligga med Emma Stone än att få skrivet ett första utkast. Livet är roligt. :D
Så min strategi just nu går att helt enkelt hacka mig vidare och försöka, misslyckas och försöka igen tills jag hittar ett sätt som passar och som fungerar. Det känns inte som att jag är helt i mörkret, snarare som att jag är i dimma men ser ljuset från fyrtornet!

Jag har också börjat läsa in mig mera på mytologi igen. :) För en tid sen kom två nya böcker på posten:
Ramayana-eposet och boken "Celtic Myths and Legends" av Peter Berresford Ellis. Jag gillar fortfarande att läsa myter och legender, de är så fulla av färg och så fulla av liv!

Så det är vad som händer just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar