söndag 19 juni 2016

Night of the Demon

 
Ikväll på Yle Teema kom en klassisk skräckfilm, som jag har velat se en tid men antingen inte tagit mig tid för det eller så har jag inte hittat den.
Filmen hette Night of the Demon och kom ut 1957. Kortfattat ska jag säga att det är brittisk svartvit skräck då det är som bäst.

Handling
Den skeptiske John Holden, doktor i psykologi, anländer till London för att delta i ett parapsykologiskt symposium vars syfte är att avslöja en satanistisk sektledare som en lögnare, en farlig man och/eller galenpanna. John blir inbjuden till att besöka denne sektledare som önskar att symposiet ska dras tillbaka. John går inte med på det, vilket resulterar i att sektledaren slänger en förbannelse över honom. Den 28:e den månaden, dvs om några dagar, kommer John att dö.
Något John naturligtvis inte tror på...

Om filmen
Berättelsen är baserad på novellen Casting the Runes av M.R James. Jag har inte själv läst det, men M.R James ligger på min läslista.
Det jag alltid har gillat med svartvita filmer i allmänhet är när regissören förstår att använda sig av skuggor och starka kontraster. Det lyckas regissören med väldigt bra i denna film, vilket bidrar till att stämningen är väldigt mörk och hotfull.

En annan faktor jag gillar är när en specifik demon diskuteras mellan John och några andra universitetspersoner. John frågar om beskrivningar och ljud som demonen antagligen ska göra. Personerna lägger fram att det är både en brittisk folksång som ska handla om djävulen OCH en indisk ton som ska frammana en demon. Beskrivningen dras också mellan hebreiska demoner, grekiska demoner, kinesiska och hinduiska monster osv. Vilket skulle tyda på att det alltid har rört sig om samma demon.
Det jag gillar med detta är att det får mig att tänka på Lovecrafts Cthulhu-mythos. Där det kommer fram att en massa andra kulturer har tillbett Cthulhu genom tidsåldrarna.


Ett stort minus för mig är helt enkelt att vi får se monstret. Och varför är det ett minus? Delvis för att det skulle ha varit mera kusligt om vi inte skulle ha sett exakt hur monstret såg ut, bara fått aningar. För det andra: för att monstret ser uppenbart förfalskat ut! Det ser snyggt ut på avstånd, då vi ser lite av det, men när kameran har filmat en closeup av det så suckade jag besviket. Varför gjorde regissören så? Han hade ju en bra film på gång! Nå, på internet hittade jag svaret: det var studion som ville ha en closeup av monstret och tydligen filmades detta utan att regissören visste om det eller ens samtyckte till det.

Betyg
Night of the Demon är en skräckklassiker som bör ses! Är du ett skräckfan som vill utforska lite filmhistoria så rekommenderar jag denna film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar