onsdag 15 juni 2016

Karriärlistan

 En blogglista jag har stulit från andra bloggare. Det är allt ni behöver veta. :D

Vad ville du bli när du var liten?Tror jag ville bli konstnär, för jag tyckte om att måla.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Jag ville förstås bli rockstjärna eller författare, men vad jag trodde jag skulle bli.... Hade ingen aning då, var för upptagen att existera då.

Gick du någon nischad gymnasielinje?
Nix.

Vad hade du för betyg? 
Relativt skräp, var extremt korkad redan på den tiden. Tro inte att mitt huvud har blivit bättre på tio år.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Jag tror mina bästa ämnen var musik, religion, historia, filosofi och engelska.
Mina sämsta var finska och matte.

Utbildade du dig efter gymnasiet? 
Efter ett besök på Nylands Brigad, ja. Men det blev inte till något är jag rädd.

Vilket var ditt allra första jobb?
När jag var fjorton eller något så fick jag ett sommarjobb som trädgårdsmästare på ett boende.
Fast mitt första riktiga jobb, som var fulltid, var ett sommarjobb på Snellmans. Lastade lådor.

Vad har du mer haft för yrken?
-Postutdelare en sommar
-Diskare på två olika fartyg och nu på en restaurang.

När hamnade du i den banan du är i idag?
Maj 2011. :) Behövde tjäna pengar och sökte jobb till havs på en färja. Och jag sökte det minst sexiga jobbet, för seriöst, vem vill vara diskare? Folk idag är så förbannat fåfänga att de inte söker sådana jobb. Så det betydde att jag fick det och jag trivdes att jobba i disken till havs. Det var lättförtjänta pengar.

När visste du att du var på rätt väg?Det vet jag inte. Antagligen då jag upptäckte att jag kan betala hyra med pengarna som rullar in.

Vad brukar du får höra att du är bra på i ditt jobb?
Jag är en stor och stark karl, vilket är användbart när något ska lyftas. Och så ger jag inte upp!

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Ibland slarvar jag då jag ska städa. Och inte orkar man alltid vara glad i hågen.

Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb:
-Första gången jag jobbade  i baren var under Silja Rock 2011. Det var en fullsatt båt och festivalen var mycket lyckad. Och det rann in så mycket disk till baren! Tänk er att ni står non-stop, utan paus, och radar disk i maskinen i sammanlagt 7 timmar. Och efter det städar du ännu. OCH det är FÖRSTA gången du jobbar i bardisken! Men jag kämpade mig igenom det envist, med en massa sisu och kaffe!
-Jag har kommit på en massa idéer till berättelser och annat.
-Hur många känner ni som diskar grytor och skit för hand, för att grovdiskmaskinen har pajat? Det blev jag tvungen att göra vid ett tillfälle. Allt går med våld och klor!

Vad går ditt jobb ut på mest?
Diska, städa, ibland bära något eller agera allt-i-allo (ibland måste något bära, ibland måste någon skruv dras åt)

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Hehe, ni ber mig drömma...?
Ja ni, jag skulle vilja försörja mig på författande, men om man tar något lite närmare verkligheten:
Skulle vilja prova ha en radioshow någon dag. :) (en vän sa till mig att jag borde jobba som "mediepersonlighet", för "jag är en sån karaktär", tydligen).

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Hmmmm.... Kanske sjukskötare. Jag beundrar de som är det, med tanke på allt de måste göra och ha en del mental styrka till det!

Vad gör du om fem år?
Antagligen diskar jag någonstans ännu, är singel och bor i en liten liten lägenhet. Har drömmar om saker, som att skriva en bok. Antagligen så bloggar jag fortfarande om populärkultur och har kanske flera läsare.

Vad gör du när du är 60 år?
Har byggt en robot som överför mitt medvetande så att jag kan leva i hundratals år!
Och den roboten diskar någonstans och bor i samma lilla lilla lägenhet!

4 kommentarer:

  1. :) gillar jättemycket :)

    Och funderar på om det var med ämnet klor eller med dina klor som du diskade grytorna... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan säga att det var både och. :D

      Radera
  2. Aj vad roligt, den här tror jag att jag ska låna! :D

    SvaraRadera
  3. Kanske du gör en egen radioshow lite i stil med hells kitchen men med inriktning på diskning. Jag antar att vid det här laget vet du hur det går till :D En diskare som inte skrubbar skit från grytor för hand skulle bli spolad med gammalt diskvatten i ansiktet och åka ut ur spelat direkt! :D

    SvaraRadera