måndag 14 september 2015

Böcker jag inte läste ut till läsutmaningen....

Jag har nu hållit på med en läsutmaning sedan Januari. Jag tänkte hålla på ända till december och sen kanske lite till, tills listan är klar.
Jag har läst en massa bra böcker i år. Det har varit oerhört berikande.
Men samtidigt har jag läst en del skräpiga böcker.
Och så finns det böcker som jag började på men som jag inte läste klart.

Jag tänker nu berätta om tre böcker jag kommer på på rak arm som jag inte läste klart och varför inte.


1. Trollkarlen från övärlden - Ursula K. LeGuin.
Kategori: En kvinnlig författare

Jag hade varit nyfiken på Övärlden-serien och Ursula K. LeGuin en tid. Så jag tänkte att detta skulle vara ett bra tillfälle att läsa den första boken om Övärlden.
Jag lade ner den efter att ha läst lite mera än femtio sidor. Varför? Den var alldeles för generisk för min smak. Pojkspoling växer upp i By, har konstiga förmågor, by bränns ner, pojke flyr, hittar en mentor..... Allt det hände på de första femtio sidorna.
Man kan säga till hennes försvar att den skrevs på 60-talet, dvs före David Eddings och Robert Jordan. Men skadan har redan skett så... Sorry, men den första berättelsen från Övärlden var inte ett dugg intressant.


2. Charles M. Schulz Conversations
Kategori: En icke-fiktiv bok

Denna bok skulle ha varit en massa intervjuer med Charles M. Schulz, mannen bakom Snobben-serierna. Eftersom jag inte visste ett smack om snubben men har läst lite av seriestripparna och sett på TV-serien då jag var liten så tänkte jag att det skulle vara intressant.
Och det var det. Men efter 100 sidor av en 300-sidors bok så upprepades många svar. Jag har läst säkert fyra gånger svaret på frågan "Hur kom du på karaktären Snobben/ charlie brown osv." Samma svar men med olika varianter.


3. Battlefield Earth av L. Ron Hubbard
Kategori: En bok jag äger som jag inte har läst ännu

Jag har inte gett upp hoppet om denna bok! Jag har den i min bokhylla! Jag har betalat för den så då ska skiten NER!
Jag kan säga att gubben Hubbard passar bäst att läsa hans pulp-berättelser som ligger på 100-något sidor. Han är en sprinter, han skriver snabbt och actionspäckat! Vilket är bra för korta berättelser. Försök då dra ut det över 1000 sidor? Ingen orkar med det!
Jag är på sidan 400-något och en del händelser tänker jag att kunde helt ha lämnats bort eller kortats av. Dessutom vet jag redan hur hela boken slutar, på basen av en enkel mening, ett enkelt bullshit-science fakta...........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar