måndag 7 september 2015

Something wicked this way comes av Ray Bradbury


Förklistrat också! När jag skulle läsa "en bok av en författare jag älskar" så får jag inte tag i Something Wicked This Way Comes av Ray Bradbury. Så jag läste Stephen Kings bok Väckelse istället, recenserade den och skrev ett blogginlägg om den.
Och först nu har jag hittat boken av Ray Bradbury som jag ville ha!
Nåväl, jag tänker ändå recensera den för vet ni vad, jag älskar Ray Bradbury! Han är en av mina favoritförfattare! Och nu har jag läst Something Wicked This Way Comes och tänker recensera den!
Tyvärr kan jag inte sätta den på läsutmaningen....
Men so what? Jag har velat läsa den länge så nu gör jag det!

Handling
Till en namnlös stad i USA kommer en tivoli. Två trettonåriga pojkar, Jim Nightshade och William "Will" Halloway går på den. Men de märker att något inte står rätt till.... Tälten uppstår av sig själva... Människor försvinner från staden.... Mystiska krafter verkar i staden och allt kan spåras till tivolin som nyss har anlänt.
Så börjar en kamp om gott mot ont! Jim och William beslutar sig för att utforska och lösa detta mysterium!

Om boken
Titeln kommer från en rad ur MacBeth: "By the pricking of my thumbs / Something wicked this way comes." Neil Gaiman och Stephen King har båda prisat boken. Stephen berättar att Ray Bradburys stil är "wonderful and green and seen through a lense smeared with the grease of Nostalgia". Det märks att Ray gick tillbaka till sin barndom då han skrev detta. Inget fel med det.
 
Jag har läst om hur boken kom till. Den ena inspirationskällan kom från då Ray var liten och det kom en karneval till hans stad. Där träffade han en magiker som kallade sig Mr Electrico. Han kommenderade unge Ray att "leva för evigt!" Sedan påstod han också att Ray skulle vara en reinkarnation av en vän Electrico förlorade i första världskriget.

Den andra inspirationskällan kom från då Ray och hans fru hade sett en film regisserad av Gene Kelly. Och Ray önskade att han skulle få göra en fantastisk film tillsammans med Gene. Så han dammade av en gammal novell han hade skrivit, The Black Ferris och omarbetade den till ett manus. Gene blev jätteimponerad av manuset. Han ville göra en film av den. Tyvärr blev det inte av.... Så istället skrev Ray om manuset och det blev Something Wicked This Way Comes.

Ett litet problem med boken är att Ray är en poet i hjärtat. Det betyder att ibland blir jag förvirrad av om han är bokstavlig eller bildlig. En stridsscen fick jag läsa flera gånger förrän jag fick helt på klart vad Ray menade att hände.

Betyg
Jag måste antagligen läsa om den någon gång. Men jag skulle påstå att Ray gör sig bättre som novellförfattare. Läs gärna boken!
7 av 10!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar