söndag 20 september 2015

Kvinnan i svart av Susan Hill

En bok jag äger som jag inte har läst ännu
 Ibland kan man fynda på loppisar. 
När jag först läste baksidan och insidan av denna bok så åkte mitt ena ögonbryn i taket. Om en bok lovprisas så mycket så är det något som är fel. ("Så otäckt att hjärtat stannar upp" - Daily Express,
"En klassisk viktoriansk skräckis. De kalla kårarna kilar pålitligt längs ryggen." - Helsingborgs Dagblad,
"Kvinnan i svart är den mest briljant effektiva skräckroman du någonsin kommer att stöta på"- The Daily Telegraph) Ingen bok förutom Bibeln kan vara så bra!

Påståendet att det är en viktoriansk gotisk skräckroman fick mig också att fundera lite. Jag har läst en del Edgar Allan Poe, Lovecraft, lite Lord Dunsany, Bram Stoker, Mary Shelley m.m....Så jag hoppades inte att jag skulle bli besviken och få en halvfärdig skräckroman skriven i gammal stil.  Förbannelsen t.ex var en sådan bok.

Handling
Vi befinner oss på 1800-talet i det dimmiga London. Den unge advokaten Arthur Kipps får i uppdrag att reda ut dödsboet efter en Alice Drabow. Hon har levt helt isolerad i en liten småstad i Englands inre. Kipps kommer till hennes begravning och märker att ortsborna inte vill prata om henne. Det visar sig senare att huset Eel Marsh House är hemsökt!

Om boken
Jag skulle säga att denna bok lämpar sig för stormiga höstkvällar. Den är inte så hemsk, men den är myskuslig. Precis som gammal skräcklitteratur ska vara. Jag har läst upp lite om Susan Hill och vet om att hon var inspirerad av gamla brittiska skräckförfattare som Montague Rhode James och Daphne du Maurier då hon skrev Lady in Black. Det verkar logiskt för Lady in Black känns som ett kärleksbrev till gamla skräckförfattare.

Ett ord som jag skulle använda till att beskriva den är "Lagom". Den är lagom skrämmande, den är lagom lång, lagom kort, den har lagom med beskrivningar.
Den är bara 140 sidor och då bokformatet är rätt litet så kändes det mindre.

Betyg
Kvinnan i Svart får 7 av 10. Den är en myskuslig liten spökhistoria som jag kan rekommendera för stormiga höstkvällar.

1 kommentar: