onsdag 8 juli 2015

Mad Max: Feminist road?


Hej på er!
För en tid sen recenserade jag och Martin den senaste filmen i Mad Max-serien: Fury Road.

Jag älskade den filmen! Det var helt klart värt varenda cent jag betalade för det.
Men senare läste jag att Mad Max kallades för "feministisk propaganda utklädd till en dick-flick". Jag blev överraskad, för jag märkte inget sådant när jag såg den. Jag märkte att filmen handlade mera om Furiosa och hennes kamp, men det kan man skylla på en massa andra saker än bara feminism.

MRA-aktivister påstod att Fury Road är feministisk propaganda för att Max blir "skjuten åt sidan" av karaktären Furiosa. Hon är en skallig tuff kvinna som tänker rädda en rad kvinnor genom öknen till ett "förlovat land".

Det finns en scen som särskilt retar upp folk: Max försöker skjuta på en bil med ett skarpskyttegevär och missar några gånger innan Furiosa lägger geväret på hans axel och bräker "stå still!" innan hon skjuter och träffar. Det som scenen skulle "mukamas" antyda är att Max är bara en klen liten man som inte klarar av att skjuta rakt, så han måste få hjälp av en "stark kvinna".
Dock finns det en faktor i hela filmen som jag tycker bör tas i beaktande: Max är en trasig karaktär som brottas med en del inre problem. Jag skulle påstå att om filmen handlar om Furiosas uppdrag så handlar den också om hur Max går från att vara sitt gamla söndriga jag till att bli en hjälte igen.
Kanske han behöver hjälp från Furiosa just för att han är så trasig?

Dessutom kan man också argumentera att Furiosa faktiskt ibland gör som Max säger. T.ex när han föreslår att de ska vända tillbaka från öknen och sparka lite fiende-röv så är hon helt med på noterna. Hon bräker inte att han inte vet något bättre för han är en man, hon sparkar inte honom i ansiktet, det är inte ens hon som föreslår det!

Sedermera  splear Fury Road fortfarande på "icke-feministiska troper" som t.ex att det är fråga om några värnlösa kvinnor som ska räddas från våldtäcktsmän (och de räddas ofta av män), det finns ett love-interest någonstans....
Det är inte nödvändigtvis något fel på dessa troper om de används rätt. Saken är bara den att det gör att Fury Road inte är en feministisk film.
T.o.m karaktären Furiosa är inte speciellt "feministisk", hon påminner mycket om andra starka kvinnokaraktärer från tidigare actionfilmer som Sarah Connor, Ellen Ripley, Bruden (från Kill Bill), Trinity, Xena osv... Tuff kvinna som sparkar röv.

Fury Road hade kanske varit det om Max inte alls hade varit med och det hade bara varit tal om en rad militär-kvinnor som tänker kriga mot det mansdominerande samhället. Ingen blir förälskad i någon, ingen kvinna måste räddas från någon. Men nu är det inte en sån film.
Därför lyder min dom att Fury Road inte är en bit feministisk propaganda.

PS. Jag misstänker att orsaken till att Furiosa fick så mycket tid är för att filmskaparna planerar att använda henne igen i en uppföljare. Det blir lättare att använda henne längre fram om publiken känner henne. Kanske Max i en senare film måste samla ihop ett gäng gamla vänner för att slåss mot ett större hot?

4 kommentarer:

  1. Måste säga först att jag aldrig sett en Mad Max film tidigare, och den här var VERKLIGEN över förväntingarna. Så bra så! Tycker vekligen int att det är nå feminist grej här, som du nämner är Max inte i bästa skicket och med tanke på att han i slutet blir den som räddar Furiosa så tycker jag det är 50/50! Hoppas nästa blir minst lika bra (och bäst är ju att Tom Hardy har rollen som Max, haha)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg inte heller en Mad Max film före Fury Road. :D Men jag har lovat en kompis att se igenom alla de tre övriga och skriva några rader om dem också.

      Radera
  2. Feministisk propaganda, definitivt. Eftersom feminism betyder jämställdhet och står för att både män och kvinnor har samma människovärde. Feminism betyder inte att kvinnor aldrig hör på män och inte delar åsikter med dem. Kom igen, det är 2015, google är din vän! Ta reda på vad feminism betyder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är medveten om den sanna definitionen av feminism. Men när MRA-typer pratar om feminism så är det inte "jämställdhet" som de tänker på. Det är den definitionen jag försöker bryta i detta inlägg: En slags pseudo-feminism.

      Radera