onsdag 15 juli 2015

Dead of Night - Dödslistor

Har du varit på en rollspelssession och det visar sig att spelledaren inte kan komma? Eller har du och dina vänner lust att dra ett kort bordsrollspel inom B-films-skräckgenren? Eller kanske ni redan ska spela Dead of Night, men har inga idéer om något överhuvudtaget!
Här har jag en lösning som jag har kokat ihop: Dödslistorna.
Här har jag skrivit om Dead of Night, ni kanske vill bekanta er med dem innan vi fortsätter. Jag väntar....
Färdiga? Så här ser listorna ut:


Denna lista kan användas i några väldigt enkla steg:
1) Utse en person att agera spelledare. Hur ni bestämmer detta är helt upp till er. Ni kanske väljer en person som annars spelleder eller så tar ni en ny spelledare som vill pröva vingarna.
2) Spelledaren rullar en D20-tärning och kolla i "Platslistan". Säg att spelledaren slår en 5:a och berättar för resten av spelgruppen att sessionen kommer att äga rum i en småstad. Hur ni sen definierar småstad är helt upp till er själva. Jag tänker på t.ex Jakobstad då jag tänker småstad, medan andra skulle tänka på Vasa som en småstad.
3) Spelledaren rullar tärningen igen och kollar i "monsterlistan". Säg att hen får siffran 19, vilket är en "jätteorm". Spelledaren håller detta för sig själv.
4) Spelarna skapar karaktärer som befinner sig på platsen av någon orsak. En småstad borde inte vara så svårt att hitta på orsaker till att de är där.
5) Under tiden skriver spelledaren upp lite attribut till monstret. Se länkarna ovan för mera detaljerad info om detta.
6) Hur många Survival Points gänget har beror på hur länge ni vill spela och hur många karaktärer ni vill döda. Men jag rekommenderar fyra ifall ni blir osäkra.
7) Klappat och klart! Dagens session kommer att handla om en gigantisk orm som terroriserar en småstad som antagligen kommer att försöka äta upp spelarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar