onsdag 8 juli 2015

Combat Shock


Först på listan över B-filmer jag tänker recensera är dramafilmen Combat Shock. Lång historia kort så handlar det om en traumatiserad Vietnam veteran som en dag flippar. Inte riktigt som med Rambo, dock.... Den här killen är arbetslös och bor i New York med sin fru. Hans enda barn blev deformerad som ett resultat av hans säd, vilket blev förstört av kemikalierna som användes i krigsföringen. Hans familj håller på att bli vräkta från sin lägenhet. Han är skyldig en gangster en massa pengar. Dessa gangstrar tänker gå loss på hans familj om han inte betalar tillbaka.
Hans värld är väldigt väldigt mörk. Sakta men säkert börjar han förlora förståndet....
Och griper tag i en pistol, skjuter några personer innan han skjuter sin fru och sitt skrikande barn. Efter allt det så begår han självmord.
Slut.

Om filmen:
Precis som med de första Rambo-filmerna så är denna film en protest mot hur veteranerna behandlades efter kriget i vietnam. De flesta blev bemötta med spott och spä. Och till råge på allt så led många av post-traumatisk stress och kunde därför inte hålla något jobb eller ta hand om sin familj.

Tromas VD Lloyd Kaufman menar att Combat Shock är en av Tromas bästa filmer de har gjort. Andra recensenter menar Combat Shock är en extremt deprimerande film. Kanske det var det. Omslaget var väldigt missvisande. När jag såg omslaget förväntade jag mig en actionfilm, tänk er en fattig mans "First Blood".

Cinema Snob skulle säga att den är "Shot on Shitteo". För att vara från 1986 så är bildkvalitén dålig. Det mesta av stadsscenerna var filmade på Staten Island och Vietnam-scenerna var filmade i ett träskområde utanför Staten Island.

Betyg
Den är inte heller något för alla. Om du är känslig för nihilistiska filmer som är lite mera lagd åt det deprimerande hållet ska du absolut inte se den.
Den är billigt gjord och det märks. Under scenerna i vietnamkriget får vi bara se en stackars amerikansk soldat och en handfull vietnameser.
Jag personligen gillade inte filmen särskilt mycket. Den var för allvarlig för att vara en bra action-film och för mörk för att vara en bra dramafilm. Om jag ska se en Troma-film så ser jag hellre Class of Nuke 'em high, thank you very much!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar