Detta inlägg riktar sig främst till spelare (och i en viss mån spelledare).
När du är som ny spelare kommer till spelbordet med en ny spelgrupp så är det naturligt att du känner dig nervös. Speciellt om du känner spelarna utanför spelbordet, men har aldrig spelat med dem.
Du kan inte reglerna lika bra som resten av gruppen och är därför livrädd att göra fel och få en irriterad suck och irriterad blick av spelarna.
Du kan inte heller lika mycket om universumet som resten av gruppen och är därför rädd att göra något som strider emot universumets regler. (som t.ex att gå in till elyssé i Vampire samtidigt som du spelar en Tzimisce, ovetande om att din karaktär är hatad av Camarillan.)
Du vet kanske inte heller hur stämningen i spelet är, så du är därför rädd att förstöra stämningen.
Jag vet inte hur övriga spelledare tänker om det, men jag har ett visdomsord som just du kan ha i bakhuvudet:
"A good plan, violently excecuted, is better than a perfect plan next week".
General Patton sa det. Generalen var väldigt besatt vid att snabbt och smidigt vinna andra världskriget. Han ogillade att vänta på att någon skulle tänka ut en perfekt plan för att invadera Tredje Riket. Han ville ha en effektiv plan som gick snabbt att utföra.
Hur översätter man detta till bordsrollspel?
Väldigt enkelt: Oroa dig inte för att spela rätt, spela bara! Om du tänker att det skulle vara en bra idé att göra något over-the-top som ingen människa i vårt liv skulle få för sig att göra: GÖR DET!
Vill du att din karaktär ska hoppa mellan två hus på motorcykel för att fly från polisen? GÖR DET!
Tänker du att det skulle vara en bra idé att strunta i att smyga in i nazisternas läger, utan vill istället rulla in vilt skjutande omkring dig, så GÖR DET!
Approved!
SvaraRadera