onsdag 23 november 2016

42 000 ord: Snart i mål

Målet för NaNoWriMo är 50 000 ord. Men jag tror att min berättelse kommer att bli längre än det.

jag har tänkt skriva ett inlägg om mitt nanoprojekt sen jag passerade 35 000 ords-gränsen, men det har liksom inte blivit av. Jag har varit på Galan och så har jag jobbat, så jag har helt enkelt inte hunnit.

Ett paket kom på posten idag, det var några böcker om att skriva som jag har beställt efter. Jag gillar att läsa såna böcker. Inte för att jag tror jag automatiskt blir en bättre författare på grund av det, men ibland finns det användbara tips och en del roliga övningar man kan dra därifrån.
Dessutom är det intressant att se hur andra författare förhåller sig till sitt verk.

Jag kan nämna en övning som jag tycker ni kan göra för skojs skull

 Plocka fram 20 st "spefi"-berättelser (alltså skräck, fantasy eller sci-fi), det kan vara filmer eller böcker. Försök sen kombinera två stycken av dem och så har du en idé till en ny berättelse.
Som exempel kan jag nämna en sak jag kom på:
Borta med Vinden + John Carpenters The Thing (Jag fuskade här, Borta med Vinden är inte spefi)= I Georgia under det amerikanska inbördeskriget finner vi en socialite som är hopplöst förälskad i en general vid frontlinjen. Hon hjälper till på sjukhuset under belägringen av Atlanta, när en del soldater kommer in från fältet tillsammans med en hund. Det visar sig sen att soldaterna och hunden är i själva verket utomjordingar som kan anta formen som soldaterna och hunden och de vill först assimilera alla invånare i Atlanta innan de beger sig vidare utöver resten av världen.
Till hjälp har vår Socialite en kapten som är "inte en gentleman", utan en typ som har ett dåligt rykte.

Ett annat mera rent exempel är
Excorcisten + Dantes Inferno = En berättelse om en präst som ska gå in i helvetet för att hjälpa en flicka som är där.

Försök göra flera kombinationer, det kan bli jätteroligt!
En annan rolig kombination kan vara The hunger games + Dracula: I en dystopisk framtid har människor fångat in alla vampyrer och placerat dem i olika områden där de lever sina liv. Men nu som då ordnas en tävling där vampyrerna ska slåss mot varandra tills siste man står. Och denna tävling sänds via TV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar