fredag 11 november 2016

18 000 ord: En slank han dit och en slank han dit

Ibland går det  extremt långsamt när jag skriver. Jag kommer rakt emot en vägg och känner att jag inte har lust att skriva, men jag måste likt förbannat ändå. Mestadels för att jag vill ha historien ut, men det känns inte som om den intresserar mig så mycket just nu.
Det är då jag tänker på min favoritförfattare Ray Bradbury. I en intervju frågade man honom om vad man ska göra ifall man har "writers block".
Han svarade att "det är uppenbart att du gör något fel. Din hjärna säger till dig "jag vill inte längre vara med" Och om du känner det ska du släppa det du skriver och börja på ett annat projekt."
Även om jag håller med Ray om problemet så ser jag annorlunda på lösningen. Visst, writers block kan komma från att du inte själv är intresserad av din historia. Men lösningen är inte att kasta ut allt och börja på nytt i mitt tycke.

Min egna medicin är helt enkelt följande: Skaka om världen.
Om du befinner dig på en plats i din berättelse där du själv inte är intresserad av vad som händer, så dra berättelsen åt ett annat håll! Du får göra det!
Mitt senaste problem med just min historia var att jag ville pausa allting och utforska min huvudperson mera. Det kändes som att jag inte ännu kände honom så pass bra som jag skulle ha velat.
Så istället för att besättningen på Mayflower beger sig mot Ao-Suhn så blir deras nästan fallfärdiga skepp upphittade av den Terranska Federationen, som för dem till planeten Tellus II. Min huvudkaraktärs hemplanet. Det finns mera till berättelsen än det, men det är summeringen.
Och jag vill nu ha honom att besöka sin hemstad, så ser jag vad han visar mig.

Ser ni hur lösningen fungerade? De var tidigare på väg rakt mot en smått mytisk planet, något som jag ännu vill att de gör. Men före det vill jag att de gör ett stopp via Tellus II och nu känns det som att jag har flyt igen.

Det finns förstås andra lösningar på Writers Block. Orson Scott Card rekommenderar att då det känns tungt ska du ta en promenad i en timme. Då rensas dina tankar och du känner dig piggare när du sätter dig ner igen.
Det är också en metod jag rekommenderar. Tänk er att du sitter med en text i tre timmar eller så. Shit, jag skulle bli uttråkad på det. Så, ut och promenera en sväng! Det löser allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar