lördag 21 maj 2016

Yor: The Hunter from the Future

 Som jag måste understryka att är mannen!
Yor: The Hunter from the Future kom ut 1983 och vann en massa priser, som the Golden Raspberry för sitt soundtrack, sin temasång och sin huvudskådis, Reb Brown!

Handling
I vad som verkar vara en fantasy-ödemark finner vi hjälten Yor. Han springer omkring där för att leta efter sina rötter. Han vet inget om sitt förflutna, annat än att han har en medaljong kring halsen. När han får senare reda på att det finns en gudinna ute i världen som har samma medaljong bestämmer han sig för att leta efter henne. Längsmed vägen möter Yor barbarer, dinosaurier och robotar!

Om filmen
Den gjordes först som en miniserie innan den blev klippt ihop till en långfilm. Och det syns, när man tänker på att huvudintrigen om Yors förflutna blir mest aktuell först i slutet av filmen.
Ni läste rätt om robotar, för Yors värld utspelar sig en postapokalyptisk framtid, där mänskligheten har gått tillbaka till stenåldern. Jag älskar denna premiss, speciellt då stenålders-bitarna av filmen är ganska välgjorda.

Reb Brown, aka Yor, aka "The man"!
Mina favoritscener är ändå alla scener som är så spännande, så fullsprängda av manlighet, att Yors temasång börjar spela för att påminna oss om att Yor är mannen! Som t.ex denna scen!
Det negativa jag kan säga om filmen är mycket, produktionsvärdet är väldigt lågt, intrigen ligger lite överallt (Yor letar efter sitt förflutna, men blir kär i en kvinna som blir kidnappad så han måste rädda henne, han ger sig iväg på att leta efter sitt förflutna igen bara för att bli kidnappad själv och slå sig fri osv).
Men det är jag ändå helt okej med. Det värsta är Reb Browns barbar. Han ser helt enkelt för söt ut! Han är en blond blåögd tunn muskulös barbar som har ett smått oskyldigt leende hela tiden. Han ser ut att vara miltals från att vara Conan Barbaren!

Betyg
Yor: The Hunter from the Future är cheesig som attan! Men den är rolig på grund av det. Den får fem av tio poäng. Jag skulle inte rekommendera den till vem som helst, men vill man se tidigt 80-tals cheese.Eller snarare dåligt 80-tals cheese (80-tals mögelost, if you will) så rekommenderar jag denna film! Jag hade aldrig tråkigt när jag såg den, och det mina vänner är det värsta en film kan vara! Tråkig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar