tisdag 25 november 2014

Wresslin'

Jag har på senare tid börjat kolla mer och mer på amerikansk pro-wrestling. Jag har för mig att det började för några år sen då jag och några vänner besökte Helsingfors för att se en Fight club Finland match, DOMination III. Det som jag gillade med matchen var att allting var större än livet, alla karaktärerna var större än livet.

"Häijy" Heimo Ukonselkä
Men du vet väl om att det är fejk? Det är inte så att de slår varandra på riktigt, matcherna är riggade, det är bara den som är populär som vinner, kolla istället MMA där folk spöar varandra på riktigt.
Till de som klagar på det har jag följande att säga: Du är helt förbannat sjuk i huvudet! Du menar alltså att en sak är sämre för att det är falsk? Du nöjer dig inte med att se falska slagsmål, du vill se människor som på riktigt slår varandra? Vill du samtidigt inte se Terminator för att du vet att Arnold inte dödar personer på riktigt? Ser du då hellre en snuff-film, din sjuke pajas? Stäng i så fall denhär browsern och gå till de mörka delarna av internet. Där hittar du säkert något som kan tillfredsställa dina perversa behov.

Pro-Wrestling skiljer sig väldigt mycket från andra sporter i det att alla vet att det är fejk och det är okej. Vad gör du om du har en sportgren som du vet att är fejk, du vet att dina fans vet att den är fejk? Slutar du med allt som är fejk och riskerar då att göra sporten så det blir bara matcher som består av vanliga människor som slåss mot varandra? Eller går du åt det motsatta hållet och kör allting till konstiga nivåer? Naturligtvis gör du det senare! Det är ju den delen som är intressant!
Dessutom måste jag tillägga att inte är pro-wrestling fejk ändå. Personer skadar sig på riktigt flera gånger inom sporten. Hulk Hogan t.ex kan inte böja sina knän för att han har skadat dem så många gånger att det inte längre går.

Karaktärer
Valentin
Resultatet av att man injicerar mer galenskap i sporten blir att brottarna spelar karaktärer som är större än livet och matcher/berättelser som är större än livet. En wrestler som jag kommer ihåg speciellt från Fight Club Finland är "Häijy" Heimo Ukonselkä. Föreställer er en stereotypisk skogsfinne som bor i det kalla norr. Hans nöjen i livet är att dricka öl och slåss. Och den karaktärern för man in till en wrestling match. Resultatet blir underbart!
En till karaktär som jag kommer ihåg nu på rak arm är Valentin. Han är en stereotypisk finlandssvensk. Han skryter om sina miljoner, blandar in svenska uttryck här och där och teabaggar sina motståndare i ringen. Hade YLE intervjuat honom in character så hade Fight Club Finland säkert fått en del ilskna mail från finlandssvenskar. Jag vet inte, jag tyckte det var roligt.
Kan ni gissa vilken av de två ovanstående karaktärerna som publiken älskar och vem de hatar?
Visst finns det också kvinnor i wrestling. Nu har jag sagt det, så ingen behöver tro att det endast är männens grej. I den senaste matchen jag var och såg, Syyskuun Selkäsauna, så brottades två kvinnor. Aurora Flame och Julia Kyy. På deras hemsida finns flera kvinnor uppräknade, samt en transperson.
Vad som också är roligt är att det skulle vara intressant att träffa personerna IRL för att se hur de är då. Heimo kan vara en galen vildman i ringen, men utanför ringen är han kanske den snällaste farbrorn du någonsin har träffat.

Bara för att understryka hur over-the-top karaktärerna kan vara så ber jag er begrunda denna video: Wrestlemania 6. Promo-videorna från Ultimate Warrior och Hulk Hogan.

Berättelserna
Wrestling-berättelser tycker jag har väldigt grundläggande element. Det finns alltid good guys och bad guys (också känt som "Heel" och "Face"). En berättelse från Fight Club Finland som jag tyckte var väldigt basic hade att göra med det att Fight Club Finland har öppnat en wrestling skola. Grundaren av Fight Club Finland Starbuck (som också är en brottare) stod i ringen omgiven av sina gamla elever och höll ett långt tal om varför han startade skolan. Det hade att göra med att han hade lovat sin gamla mamma att ge till andra människor också istället för att bara få. Han läste inte bibeln själv, men han känner till stället från Predikaren, "allt har sin tid"..."en tid för strid och en tid för seger". Han fortsätter med att berätta om hur mycket wrestling betyder för honom.
Ända tills han avbryts av att introduktionsmusiken till Stark Adder börjar spela. Stark själv klättrar in i ringen, river åt sig mikrofonen och börjar håna Starbuck, säger att han inte är en så stor wrestler, att Stark Adder är bättre eftersom han lyckades vinna över Starbuck i en match. Det hjälper inte heller att han har på sig en t-skjorta med texten "I pinned Starbuck". När Starbuck börjar försvara sig mot påståenden och vänder ryggen till så visar det sig att Stark Adder har gömt en skiftnyckel under sin skjorta. Han tar fram den och sopar till Starbuck över ryggen. Det kunde ha blivit värre om inte Starbucks elever skulle ha hjälpt till. Resultatet av detta? EN MATCH som ägde rum senare! Man hade i hela den scenen etablerat vem som är face och vem som är heel.
Ultimate Warrior / Hulk Hogan

Ibland kan man köra olika konstiga kombinationer med just detta Face vs Heel. År 1990 så hände en match som var ganska ovanlig, men fortfarande en väldigt spänd match, Wrestlemania VI. Den bestod av då av att de två populäraste brottarna i WWE, Ultimate Warrior och Hulk Hogan, skulle slåss mot varandra. Denna match hade talats om i en längre tid eftersom båda karaktärerna var väldigt populära. Tänk på det som den kommande Batman vs Superman-filmen, det är en match som nördpojkar har väntat på i över 50 år. I det fallet var det inte "Face vs Heel", utan det var två "faces" som slogs mot varandra.
Matchen slutade med att Ultimate Warrior vann och Hogan, som var den tidigare kämpen och innehavare av bältet (priset), gav bältet till Ultimate Warrior. De kramades efter en bra match. Och så var det slut.

Pro-Wrestling är en rolig sport att titta på. Jag har hört det beskrivas som akrobatik med inslag av teater. De slår inte varandra på riktigt nej, men det måste se ut exakt som de gör det. Samtidigt måste matcherna spelas korrekt så det ser äkta ut. Det finns olika trick som brottarna använder sig av.

Om ni är intresserad av att se en brottningsmatch live någon gång så rekommenderar jag att ni kollar upp Fight Club Finlands hemsida. De ordnar matcher med jämna mellanrum.
Jag kan dessvärre inte visa några riktiga wrestling videor, men jag kan visa en grej som jag och en kompis gjorde. Vi upptäckte en gång att många strider i anime-serier är i samma stil som wrestling matcher. Så vi gjorde en video där vi kommenterar en anime-strid som om det skulle vara en wrestling match.
Please enjoy NINJAMANIA!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar