torsdag 13 november 2014

Hornblower


Denna tv-serie är bland mina absoluta favoriter, utan tvekan! Den innehåller mycket spännande element och intressanta karaktärer som man kommer ihåg. Jag såg den för första gången då jag gick ännu i lågstadiet och jag blev fast där. Det är en serie som har åldrats bra och som fortfarande har en kär plats hos mig.

Handling
Den brittiska TV-serien Hornblower är baserad på C.S Foresters bokserie om den fiktive kadetten (och senare kommendörkapten) Horatio Hornblower, som spelas av Ioan Gruffudd. När vi möter honom är han en 17-årig läkarson som har lyckats fixa till sig en tjänst som kadett ombord på ett skepp som ligger i hamn. Frankrike håller på att skakas av revolutionen och det napolitanska kriget står och knackar på dörren. Hornblower själv är en väldigt blygsam karaktär. Trots att han lyckas leda sina män genom strid och överleva de tuffaste striderna så tycker han att han inte förtjänar all den beröm han får. Han tvivlar ofta på sig själv och på sina egna förmågor.

Resten av serien handlar väldigt mycket om hur Horatio klarar att leda en divison män under det napolitanska kriget både på land och till havs, hur han klättrar upp i rangen, hur han slutligen blir gift och blir far. Det är inte bara fransmännen som han slåss mot, utan också spanjorerna och irländare. Vi får också möta en del intressanta karaktärer, som den väldigt gladlynte löjtnant Archie Kennedy, den ansvarsfulle Matthews och hårdingen Styles. För att inte tala om den svagsinte kapten Sawyer.

Det finns karaktärer också som har existerat i verkligheten, som sir Edward Pellew.

Om tv-serien
Skillnader finns förstås mellan böckerna och tv-serien. En del karaktärer som bara fanns med i vissa böcker finns med i hela serien.

Serien sändes mellan 1998-2003. Det är lite krånligt att kalla det för en tv-serie, eftersom avsnitten är en och en halvtimme långa. Men det är den närmsta termen jag kommer på. Serien var jättedyr att producera, vilket märks kan jag ärligt säga. Många skepp som används till filmingen så var verkliga. Produktionsteamet hade byggt riktiga kopior av riktiga skepp, transporterat dem till t.ex Cuba (för de avsnitten där de är där) eller Frankrike och filmat allting där. En del scener hade också filmats ombord på riktiga skepp som var placerade i sjöfartsmuseum. För sjöstriderna hade man byggt skepp som var mellan 4½-7 meter långa. Dessa hade också blivit byggda med små kanoner som man avfyrade med en avtryckare. En del scener var också filmade i riktigt gamla byggnader som t.ex Livadia-palatset i Portugal. Jag kan tänka mig att det måste ha kostat en del, om du är en skötare av gamla historiska byggnader eller gamla historiska skepp så vill du nog ha en slant för att släppa ombord ett gäng skådespelare och kamerateam.

Det tragiska är att det finns bara åtta avsnitt. Sedermera tycker jag det är tragiskt när man tänker på att det fanns tio böcker om Hornblower, men bara tre av dem blev filmade. Jag vet inte om det fanns planer på att serien skulle fortsätta men i vilket fall som helst så blev serien inställd då kostnaderna blev för hög.
Ioan Gruffudd har själv sagt att han gärna skulle försöka få serien till film. Tyvärr ser det inte ut som om fallet är så. Än. Man kan alltid hoppas...

Slutvitsord
Om du är intresserad av historia och vill ha ett hederligt äventyr till havs så är denna serie definitivt något för dig. Jag skulle också rekommendera denna serie även om du inte är intresserad av historia för den är fortfarande väldigt spännande. Ett väldigt episkt äventyr som drar en med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar