tisdag 22 juli 2014

Spelkontraktet

(Det mesta av denna artikel finns att läsa i Elorias Blandade Bibliotek)

Låt oss säga att du tänker leda ett bordsrollspel (Eller ett brädspel för den delen). Du har skaffat regelboken och pluggat reglerna, och insett att Regel nr 8 är onödig och bara gör allting komplicerat. Du bestämmer dig för att lämna bort regeln, så spelet löper smidigare.
Din session börjar, och dina spelare har roligt ända tills en Regel-Advokat kommer på att du inte har med regel nr 8. Denne poängterar, med goda avsikter förstås, att du missade den regeln. Du känner dig generad, för du vill inte slå näven i bordet och ryta "Jag bestämmer!" men samtidigt vill du inte heller ta in en regel som du just har bestämt dig för att lämna bort. För att inte tala om det faktumet att nu har någon poängterat ut att du inte kan reglerna eller att du fuskar. Alla blickar är på dig nu, och du måste hitta på en lösning.

Lösningen, mina damer och herrar, kallar jag för "Ett spelkontrakt" (Active Exploits kallar den för ett "social contract", men "spelkontrakt" rullar bättre av tungan.)
Vad är då ett spelkontrakt?
Det är ett muntligt kontrakt där du kommer överens med dina spelare om hur spelet kommer att skötas. Det kan inkluder allt från regler ("Istället för att rulla en gång för att höja pistolen, en gång för att skjuta och en gång för att träffa, så rullar vi allt en gång, okej?") till stämningen i världen ("Ingen spelar en Chaotic Evil karaktär!").
Detta bör spelgruppen komma överens om före sessionen, men det finns inte heller något som säger att ni vill skissa upp ett kontrakt under spelets gång om ni upptäcker att det inte helt enkelt fungerar i nuvarande läge. Ett exempel på ett spelkontrakt kan se ut som följande:

"Jag tänker leda en session Dungeons and Dragons (t.ex). Vi kommer att spela enligt D&D 3.5-systemet, men (den och den regeln) kommer att lämnas bort (eller justeras). Så vi spelar enligt husregler. Jag kommer att försöka vara en så rättvis spelledare som möjligt under dessa omständigheter och inte missbruka min makt. Är alla okej med detta?"
Och om spelarna är okej med detta, så har du inga problem med att någon skulle bli missnöjd, eller att någon skulle bli fundersam ifall du kan reglerna eller inte.
Det bör noteras att detta kontrakt inte är hugget i sten. Om ni mitt under sessionen kommer på att det var en dålig idé att lämna bort regeln eller något annat, så för all del, justera kontraktet! Ett spelkontrakt existerar för är att spelarna och spelledaren ska veta var de har varandra.
Spelarna vet att deras spelledare inte är en maktgalen diktator som kan kasta om reglerna precis som han vill och spelledaren behöver inte oroa sig för att hans briljanta idé skjuts ner av en regeladvokat.
Och spelet kan fortsätta i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar