måndag 7 april 2014

Kortfilmer från Youtube

Internet (i synnerhet Youtube) är ett intressant fenomen. När jag var en liten gosse (tiden före youtube) så behövde man alltid ladda ner klipp från internet eller hoppas att någon hemsida hade laddat upp dem. När Youtube kom igång så blev det massivt. Jag har kollat igenom några serier där och gör det fortfarande.

När youtube blev stort så blev det vanligt att en massa mindre filmföretag och/eller filmstudenter ville göra reklam genom att ladda upp sina filmer på youtube. En del är bra, andra är mindre bra.
Jag har nu tagit mig friheten att leta fram en liten lista bra filmer. Varför jag tycker att dessa är bra kan variera stort. I några exempel tycker jag att storyn är intressant, i andra fall gillar jag kamera-arbetet eller animeringen. (av alla dessa 8 så är 3 animerade).

Suckablood

Denna korta film är kuslig, kort och gott. Den handlar om en liten victoriansk flicka som vägrar sluta suga på sin tumme. Hennes mamma bestämmer sig för att göra slag i saken.
Hela filmen går på rim.

Mama

Filmskaparen Guillermo del Toro gjorde 2013 en långfilm som heter Mama. Han berättar i början av detta klipp att kortfilmen den argentinska kortfilmen Mama från 2008 inspirerade honom att kliva in som producent.

He dies at the End

Vi har alla varit där. Vi är hemma ensamma mitt i natten, eller som i dethär fallet: på jobbet sent en natt. Och vi har en känsla av att vi inte är ensamma. Denna film är ett exempel på hur man kan göra en lyckad skräckfilm av väldigt lite.
Dock måste jag erkänna att jag ogillade slutet.

The Backwater Gospel

Här kommer vi in på en animerad film. (Jag kan säga att härifrån neråt är det bara animerade filmer) Den handlar om en småstad i vilda västern som har en galen, fanatisk predikant. En mystisk karaktär kommer in till staden Backwater. Jag tänker inte avslöja mera detaljer om handlingen eller specifika händelser. Denhär filmen är vacker och den är blodig, som ett konstverk.

The Passenger

Denhär filmen fick mig att skratta några gånger. Jag gillar idén och animeringen är också rolig!

Contre Temps

När jag var en liten pojke och såg Toy Story på bio så blev jag bortblåst av 3D-animationen. På den tiden var det något nytt, jag hade aldrig sett något liknande. Det har suttit kvar i mig om jag ser en vacker 3D-film. Denna film tänker jag på som ett konstverk.

Dios de la Muertos

Samma som ovan, den är väldigt vacker. Plus att jag gillar anspelningarna på Day of the Dead-festivalen i Mexico. Den finns på min lista över platser att besöka om tillfälle ges.

Lighthouse

Denna film var också helt vacker, men det var mest slutet som gjorde att den hamnade på listan. Ibland är jag inte en sån cynisk snobb helt enkelt. Kanske därför jag kände igen mig i denna film.

Jag har medvetet lämnat bort några. Jag kunde helt enkelt inte komma på något speciellt att säga om dem, annat än "de var vackra" eller "jag gillade den". Men jag har goda nyheter! Du kan hitta dem på youtube, bara du letar tillräckligt.
Ha så roligt!

1 kommentar: