tisdag 23 december 2014

"A Christmas Carol" av Charles Dickens


Jag har nu lyssnat på Charles Dickens A Christmas Carol som ljudbok. Den boken räknas som en "julklassiker" och jag har länge tänkt läsa den. Tidigare har jag undvikit den för att jag har ett dåligt förflutet med Dickens. På en engelskakurs i gymnasiet så skulle vi läsa en engelsk klassiker och jag valde Great Expectations. Kan jag vara ärlig? Jag läste de första femtio-hundra sidorna, googlade upp resten av intrigen och skrev vad jag tänkte om boken. Den var dötrist, precis den sortens litteratur som jag avskyr där författaren blir förälskad i sin förmåga att skriva långa beskrivningar av hur allting ser ut medan man själv sitter med boken och vill att handlingen ska gå framåt!
Kanske jag skulle tycka annorlunda om jag läste den idag (det är många år sen gymnasiet trots allt) men herr Dickens fick lida av den stigmatan i flera år efteråt.

Så kanske inte Great Expectations var en bra bok för en 17-åring att börja med om man vill läsa Dickens. Men jag har ändå alltid varit nyfiken på A Christmas Carol. Delvis för att alla kan den berättelsen, den har gjorts till film så många gånger i olika versioner. Den är utan tvekan en av Dickens kändaste verk (kanske det kändaste verket).
Trots detta så fanns det ändå några detaljer som jag lade märke till i boken som ändrade helt på min syn av boken.

Handlingen
Ja, inte tänker jag gå in i detalj på vad som hände i berättelsen. Men jag tänker säga i korta drag vad den handlar om:
Ebenezer Scrooge är en rik man i London på 1800-talet som driver en lånefirma. Han är sur, snål och vresig och behandlar sina arbetare och närmaste familj dåligt. Han blir bjuden på julmiddag hos sin brorson, som han tackar nej till. Han ger inga pengar till två män som tigger en slant för att ordna en julmiddag till de fattiga. Han säger "Låt dem svälta, då minskar det populationen!".
Han bor i ett stort ödsligt gammalt hus som ägdes av hans kompanjo Marley, som nu är död.
På julafton så får han ett besök av Marleys spöke. Han har på sig kedjor som har blivit smidda "efter en livstid av girighet och själviskhet". Han berättar att Scrooge kommer att träffa på några spöken i natt och om inte Scrooge lyssnar på deras varningar så kommer Scrooge att lida samma öde som Marley: Tvingad att gå runt i världen med tunga kedjor för evigt.

Det första spöket är "Gångna julars ande". Det visar Scrooge hans barndom som var väldigt ensam, utan en mor och en far som avskydde honom. Han fick inga vänner utan lärde sig att det som är viktigt i livet är att tjäna pengar. Han lärde sig den läxan så väl att han förlorade sin ungdomskärlek på grund av jakten på pengarna.
Det andra spöket är "Nuvarande julens ande". Den visar Scrooge hur bra han har det och hur många andra som lider. Bland annat Scrooges egna bokhållare, Bob Crachit. Bobs familj må inte ha mycket, men de är väldigt lyckliga på julen. De äter sin julmiddag under glada diskussioner och sjunger senare julpsalmer och har det trevligt tillsammans. Scrooge får också reda på att Bob har en son som heter Tim som är invalid och väldigt sjuk.
Den tredje och sista anden är "Kommande julars ande". Han visar Scrooge hur allting kommer att se ut om han inte bättrar på sig. Tim är död för att Bob hade inte råd att ta honom till en läkare. Scrooge själv är också död och ingen saknar honom. Hans kropp har blivit plockad på ringar, plånböcker och andra smycken innan den blev nonchalant begraven. Då han ser sin egen "bortglömda" gravsten så inser han att han måste ändra på sig.
På juldagen så börjar Scrooge genast göra bot och bättring. Han ger pengar till de behövande, när Bob kommer till jobbet så erbjuder Scrooge honom jobbet som sin kompanjon och skickar en kalkon till hans familj.
Boken slutar med att lille Tim rider på Scrooges axlar och säger "God bless us, everyone!", en fras som han också säger tidigare i boken.

Detaljer
Jag tänker berätta om två detaljer jag lade märke till som jag inte kände till.
  • Marleys spöke bär kedjor som blev smidda av en livstid av girighet. När Marley försvinner så hör Scrooge andra spöken som klagar över att de vill hjälpa vänner men kan inte göra det längre. Tidigare hade jag bara hört att spöket varnar Scrooge för att..... Varna honom? Så han inte får en hjärtinfarkt då det händer? Och att spöket hade kedjor för att spöken har kedjor, det är en detalj som man ser här och där! 
  • Scrooge är en väldigt tragisk gestalt. I många filmversioner är han bara en grinig snåljåp. Här må han vara en snåljåp, men det är inte för att han skulle älska pengar eller älska att vara en tönt.
Om boken
Det är inte en nyhet bland de som är bekanta med Dickens att det han skrev fungerade mest som protest mot den industriella revolutionen och den sociala orättvisan som fanns i England på den tiden. Just denna berättelse var ursprungligen ett protestbrev mot barnarbetet som fanns i England på den tiden. Men istället för att bara publicera ett klagobrev så bestämde sig Dickens att skriva en berättelse som tilldrar sig under jultiden. 
Många av hans böcker i allmänhet handlar om fattiga arbetarklass-människor som försöker överleva i en värld som är befolkad av rika överklass-människor som gärna kör över den fattige arbetaren. Jag pratade redan om Great Expectations, men det finns också Oliver Twist
Hans bok är inte den första som handlar om julen, men den är den första som pratar om julen ur ett humanitärt perspektiv. Han tänkte att det slår igenom bättre hos människor än ett enkelt arbetsbrev. Jag tänker också att denna bok är ganska ovanlig för den tiden för att den pratar inte om jultomten eller Jesu födsel utan fokuserar helt på människors lidande och spöken. 
Dickens själv hade arbetat som tolvåring på en fabrik så han fick se mycket lidande hos arbetarna. Jag kommer själv ihåg från historiekurserna att det fanns speciella uppgifter som var tillämpade för barn, som att smita in mellan tungt maskineri och sopa upp skräp. Stannade de för länge på ett ställe så kunde en några ton metalldel slå ihjäl dem. 
När Dickens skrev denna historia hade man just undersökt hur brittiska barn klarade sig i arbete i kolgruvorna efter en olycka i en gruva där sammanlagt 26 barn mellan nio och femton år hade dött av arbetsförhållanden. Resultatet av denna undersökning hade varit chockerande för drottning Victoria och överklassen i överlag då det visade sig att barn så små som fem år jobbade med att öppna och stänga ventilationsluckor i gruvorna.

Boken blev en succé med åren och bidrog till en del välgörenhet. 1844, några år efter att boken hade blivit publicerad så ökade välgörenhet överallt i England. I USA så blev Robert Louis Stevensson så rörd av berättelsen att han lovade att skänka pengar till välgörenhet. 
I samma land hade en fabriksägare, Fairbanks lyssnat på en uppläsning av denna saga. Han blev så rörd att han stängde fabriken på juldagen och gav en kalkon till alla sina arbetare.
Företagaren Squire Bankroft samlade in 20 000 pund till de behövande genom att läsa sagan högt.  
Under tidigt 1900-tal skickade den norska drottningen en massa förnödenheter till Londons handikappade barn "med lille Tims kärlek". 
Jag behöver antagligen inte säga att denna bok har blivit gjort till teater och film flera gånger. Den översätts fortfarande till olika språk och ges ut i nya upplagor hela tiden.

Vad kan jag säga, pennan är mäktigare än svärdet! 
God jul!

PS.
Här är länken till ljudboken jag lyssnade på. Det är av bra kvalité och olika personer förser de olika karaktärerna med olika röster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar