lördag 6 september 2014

Zombie Survival Guide



Har du funderat på hur du ska göra ditt hus zombie-säkert?
Har du funderat på hur du ska överleva i en världsomfattande zombie-infestering?
Är du orolig för vad för slags vapen du ska använda mot zombier?
Leta inte längre, för svaren på alla dessa frågor (och mycket mer) finns i Max Brooks bästsäljare The Zombie Survival Guide.

Max Brooks (son till komikern Mel Brooks, som i sin tur är mannen bakom sådana klassiska filmer som Young Frankenstein, Robin Hood: Men in Tights, Spaceballs, Blazing Saddles osv) skrev boken 2003. Den gavs ut på Three Rivers Press och blev en storsäljare, den landade bl.a på New York Times bestseller-lista. (Fast hur stor grej det är vet jag inte, med tanke på att 50 shades of Grey har också varit där). Den innehåller sex kapitel om zombier, samt ett kapitel som berättar om tidigare dokumenterade zombieanfall, som går så långt tillbaka som till stenåldern.
Det första kapitlet, "De odöda: myter och verkligheten" berättar om ämnet Solanum, vilket är en kemikalie som skapar zombier. Resten av kapitlet fortsätter att förklara med vad som är skillnad mellan Solanum zombier, Hollywood zombier (Romeros zombier och de snabba springande zombierna) och Voodoo Zombier.
Personligen gillar jag speciellt denna detalj, för då gör Max Brooks klart för oss vad hans zombier går ut på och fastslår vad för zombier som existerar i "verkligheten".
Resten av boken berättar väldigt ingående vad som är viktigt att tänka på om du bestämmer dig för att barrikadera dig någonstans, vad som är viktigt att tänka på om du tänker leva på rymmen, vad du behöver veta om zombiers förmåga att överleva i olika klimat. Den beskriver också vilka vapen som är viktiga, men allting bottnar i följande uttalande: Väl tränad så är den mänskliga kroppen och den mänskliga hjärnan det bästa vapnet.
Boken innehåller också flera checklistor på saker att ta med dig på rymmen (notera: Öronproppar är väldigt användbara om du tänker barrikadera dig i ett hus och du har några hundra zombier utanför som stönar oavbrutet i flera veckors tid).

Max Brooks har också fortsatt att skriva zombie-relaterat material efteråt. World War Z är en annan bok som också hanterar zombier, där en person har rest runt i världen och intervjuat folk som har överlevt ett gigantiskt zombiekrig.
Det har också gjort en serie av kapitlet som berättar om tidigare zombieanfall i Survival Guide som heter Recorded Attacks, som i sin tur släpptes 2008.
Jag gillar den serien, för jag gillar tanken på att zombier har hela tiden funnits bland oss. På grottmålningar har man hittat bilder som kan tolkas till zombieanfall, samtidigt som man har hittat skelett med krossade kranier. Kanske för att förstöra hjärnan?
Fast ett senare, och mera konkret bevis, är en egyptisk gravkammare som hittades där det fanns ett skelett av en farao som hade klöst sig ur sin sarkofag och försökt klösa sig ur gravkammaren innan den slutligen ruttnade bort.

Det finns ett ord som jag tycker bäst beskriver Zombie Survival Guide: Världbyggande. Boken i sig är endast en överlevnadsguide så det finns inga dramatiska berättelser om personers hemska öden, men det finns en massa information om universumet där World War Z och Recorded Attacks utspelar sig. Det är väldigt charmigt i min åsikt, ungefär som när en författare skulle ta sig tid att skriva en broschyr om att studera magi vid Hogwarts, eller varför inte en doktorsavhandling om post-Voldemortisk svartkonst vid det magiska universitetet i Ryssland. Jag föreslår att du tar en titt på denna bok om du någon gång tänker leda ett zombie-tematiserat bordsrollspel (t.ex All flesh must be eaten). Du kan få idéer till material som i sin tur kan bli kapitel.

Sedermera är boken helt enkelt rolig att läsa. Det är roligt att sitta med den och föreställa sig att zombier kommer imorgon: Vad skulle jag göra då? Vart skulle jag åka? Hur skulle jag ta mig dit? (Jag tänker på cykel, det för minst oväsen och går ganska snabbt). Vad skulle jag göra om jag t.ex hittar ett bombskydd och gömmer mig där? Visst, jag är säker, men tänker jag sitta där och äta burkmat i X antal år innan det är över? Inget annat? Jag tänker bara se på de vita väggarna? Hur vet jag när det är över? Visst, om jag hade förberett ett bombskydd med radio, gym, böcker och annat som kan hålla mig sysselsatt i några år så skulle det vara en sak, men om det skulle hända imorgon när jag står i duschen?

Jag rekommenderar att ni läser denna bok. Det är en rolig bok skriven på klar och enkel engelska. Även om den kom ut 2003 så känns den inte gammal, det är inte som att zombier har blivit så mycket annorlunda sen dess.
Den får 8 av 10 vandrande lik från min sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar