tisdag 11 december 2018

The Disaster Artist

Jag har sett filmen The Room.
Åtminstone två gånger, en gång med Martin. 
Jag har läst boken The Disaster Artist.
Och nu har jag sett filmen The Disaster Artist.

Tommy Wiseau var en excentrisk kille med en massa pengar som bestämmer sig för att göra en film.
Filmen blir känd som världens sämsta film, men samtidigt är det just därför han är känd i hela världen idag. Filmen skulle göra honom till en stjärna och det gjorde den, på sitt eget lilla vis.

Handling
Det som denna film ska täcka är skådespelaren Greg Sestero, som är en kämpande skådespelare med dåligt självförtroende. Han träffar den excentriske Tommy Wiseau, som lär honom att komma över sin nervositet på scen.
Och resten av filmen handlar om hur de försökte bryta sig in i Hollywood innan beslutet kom att de skulle göra sin egna film. Hur han fick rollen som Mark och hur han klarade det och filmen slutar vid premiären av The Room.

Om filmen
När jag har sett denna film så kommer jag på mig själv med att ställa mig frågan: "hur mycket ska finnas med i en biografisk film?" För jag har läst boken The Disaster Artist. Där finns det många kapitel om hur Tommy och Greg hade ett nästintill dysfunktionellt förhållande, hur Tommy ibland kunde vara direkt hemsk att arbeta med på filmsetet, hur filmandet av The Room tog flera månader längre att göra eftersom Tommy avskedade flera skådespelare och camera-crew. Och hur Tommy och Greg for ut på en road trip som var.... Bisarr minst sagt.

Och denna film har några sådana saker, som den ökända sex-scenen. Låt mig berätta om den: I The Room så är det en scen där Johnny (spelad av Tommy Wiseau) har sex med sin flickvän. Inget mer eller mindre. Okej, lite mer eftersom den pågår i nära fem minuter.
Men bakom kameran var situationen direkt hemsk. Vet ni vad ett "closed set" är? Det är vanligt i filmer när såna här scener filmas, att det då bara är skådespelarna, regissören, kameramannen och ljudkillen på plats. Ingen annan.
Inte när denna scen skulle filmas, istället var det på ett "open set", vilket betyder att alla personer var där. Varför det? För att Tommy ville att de skulle se det. I boken beskriver Greg stämningen som minst sagt obekväm. Det fanns flera tillfällen där Greg ville dra bort Tommy från den stackars skådespelerskan som han skulle ha sex med!
Skillnaden mellan boken och filmen är att i boken gör ingen något, men i denna film så drar faktiskt Greg bort Tommy från henne och försöker förklara för honom varför det inte går.
Däremot tycker jag att filmen saknar en massa andra stycken ur boken som skulle ha mått bra av att vara med i denna film.

Filmen får ett stort minus från mig då det kommer till Greg. Han spelas av Dave Franco (brodern till skådisen som spelar Tommy förresten!) och han gör väl det bästa han kan med rollen. Men i boken och på basen av intervjuer jag får läsa av den riktige Greg Sestero så får jag bilden av att Greg är en analyserande figur, som ställde frågor och ifrågasatte, som på riktigt funderade över sådana saker som varför Tommy Wiseau hade tillverkat egna pennor på som det stod "Planet Wiseau". Som på riktigt var nyfiken på fenomenet Tommy och alla hans excentriska drag.
Här i denna film? Han är en nervöst skrattande typ som Tommy drar med sig på sina upptåg utan att ifrågasätta allt något desto mera. Filmen har försökt porträttera de två som två personer med stora drömmar, bara att en av dem är uppenbarligen en utomjording. Vilket inte alls är bilden jag har fått av hela läget.
Förstör det filmen? Inte alls. Och varför inte?

När jag recenserar filmer så tänker jag "Vad försöker denna film göra, vad för slags historia försöker den berätta och lyckas den?".
Och denna film försöker berätta om en ensam man med en galen vision, hur han hittar sin tvillingsjäl och bästa vän,  hur han lyckades klara sig mot alla odds och bli en superstjärna på sitt eget speciella lilla vis.
Jag antar att filmen lyckas med det.
Men den lyckas inte berätta hela historien om The Room, Greg Sestero eller ens Tommy Wiseau.

Betyg
En till fråga jag har är "Till vem riktar sig denna film?"
Och jag tror att svaret är "till The Room-fans". Jag föreställer mig att om man inte har en blekfet aning om något av detta så blir man bara förvirrad.
Men har du läst boken så lär du inte lära dig något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar