lördag 22 december 2018

En störig lista

Bland alla positiva och underbara listor om hur underbart det är med jul och snö och allt så behövs det lite irritation emellanåt! Humbug, haha! Så därför fyller jag i en lista jag stal från Karolina!

Vad är det absolut störigaste du vet?
Det absolut störigaste....? Eftersom jag har av naturen ett hett temperament så antar jag att ett kort svar kunde vara "Bullshit". Bullshit kan sen komma i olika former.

Men om vi tar en sorts bullshit som jag har hört mycket av, speciellt då jag vill skriva böcker:

"Det KAN gå dåligt, det KAN vara att det tar flera år, du får arbeta LÄÄÄNGE på det, det är SÅ SVÅÅÅRT..."
I sådana fall har jag lust att gripa personen i nacken och slänga ut denne ur mitt hem! Jag har under min uppväxt hört flera gånger hur svårt vissa saker är, hur mycket man hamnar och jobba för det ena och det andra.... Och alldeles för ofta har jag lyssnat på den skiten och gett därefter upp på många saker, saker som jag ville göra, för det KAN ju hända det ene och det andre! Och jag pratar inte bara om potentiella karriärer, studier och drömmar om att bli rockstjärna och sånt.

Så det är väl bäst att jag undviker att göra det jag vill göra och istället spelar säkert....

Fuck that noise! Det gör mig skitförbannad, dessa agenter som vill bevara status quo!

Vad tror du andra stör sig på med dig?
Jag ser ibland ut som om jag inte alls lyssnar på personen som pratar, fast jag gör det. Speciellt om jag säger sådana korta kommentarer som "okej" eller "mmhm". Jag har blivit uppfostrad till att artigt låta personen prata färdigt innan jag börjar lägga fram mina åsikter om frågan. Så det kan leda till att personen i fråga tror att jag inte hör på.

Sen så är det väl inte särskilt roligt att umgås med den sortens typ som har åsikter om din favoritfilm eller tv-serie. Men till mitt försvar så kan jag säga att jag håller sådana tankar för mig själv såvida jag inte blir tillfrågad.

Störigaste personlighetstypen på fest?
"Ja, alltså jag är tuffast och starkast och hårdast! Jag super mest och har mest sex, se på mig och dyrka mig!!"

Var en gång på en fest i Åbo där det fanns en sådan ungdom. Och jag säger ungdom, han var väl 19 eller så och jag var 26. Och han försökte hävda sig själv gång på gång och påstå att han lyfter si och så mycket i bänkpress, tränar MMA och allt det där. Och sen försökte han pusha mina knappar.

Själv full att jag inte orkade lyssna på vad han sa. Hans sista kommentar var "Min kuk är större än din och jag knullar bättre!"
och min reaktion var "Jaha. Har du öl?"


Någonting du stör dig på i kollektivtrafiken?
Nu åker jag inte så mycket kollektivtrafik, så jag tänker bara prata om trafiken.
Bilister som inte blinkar innan de svänger! Dessa idioter tycks lida av föreställningen att jag besitter en förmåga att kunna läsa deras tankar och vet därför av instinkt hur de kör.

Och bilister som nosar mig i röven då jag kör. Kanske om jag tvärbromsar så lär sig denne idiot något om att hålla avståndet efter att denne har betalat för skadorna på min bil?

Andra offentliga platser där folk borde vara mindre störiga?
Hmmmm, vad finns det...

Störigaste personen på kontoret?
Jag tänker översätta "kontoret" till jobbet.

När jag jobbade som diskare på en färja så fanns det en typ där som var riktigt störande. För han ville vara en alfa-hane. Vilket betydde att han var en översittare, ful i mun och försökte dra de grövsta/snuskigaste skämten och ville framhäva sig själv som en riktig macho karlakarl. Föreställ er att arbeta tillsammans med en typ som vid varje tillfälle försöker vara stor och tuff.
Har inte sett honom på åratal. Lika bra det.

På Internet?
Ja, nu finns det orsak till att jag inte debatterar: För folk kan inte debattera. Jag har lärt mig att debattera handlar om utbytandet av kunskap och diskuterandet av ett problem och att man eventuellt kommer fram till en lösning på detta problem.
Och internet är fullt av förväxta tonåringar som tror att debattera är samma sak som intellektuell kukmätning, vem som har störst kunskap och kan på det mest stöddiga sättet presentera sin långa och tjocka kunskap och är därför per definition bäst. Nevermind om den kunskapen kommer från sådana bullshit-källor som The Young Turks. Därför debatterar jag inte med dem, jag vet att inget gott kan komma ur en sån diskussion. Som att debattera med en tupp.

Och don't get me started på allvarliga diskussioner som är baserade i "jag TYCKER att..." Jag kunde inte bry mig mindre i vad du tycker om saker.

Det mest irriterande ljudet?

Uhmmm.... Modern EDM-musik? Tycker att det har förstört popmusik i största allmänhet.

En grej du stör dig på med dig själv?
Väldigt mycket.
Mera än vad jag borde.

Det störigaste en person kan göra på en dejt?
Vispa på telefonen är något jag inte tål. Förstås, nu har jag inte varit på en dejt sen 2011, men iallafall. Man undrar ju vad tusan jag gör ens där om telefonen är mera intressant.

Det störigaste en person kan göra i ett förhållande?

Börja inleda ett förhållande med en annan person då denne fortfarande är i ett förhållande med den förstnämnda parten.

Det är störande.

Någonting du stör dig på, men som du vet är löjligt och du borde sluta bry dig?
Well, jag är alltid redo att käbbla med fans om filmer och böcker. Till exempel Dr Who. Jag har inte kollat den serien sen den elfte doktorn, då Moffat var in charge. Och jag kan fortfarande käbbla med Dr Who-fans som grät då den och den scenen hände, och bli irriterad på då fansen inte helt enkelt förstår varför den doktorn och den episoden var hemsk! Lite känslor här, lite vacker musik där, en sassy mary sue och voilá: serien är så uuunderbar, trots att karaktärerna är platta och handlingen är lika osammanhängande som Trumps politik.

Så ni förstår: Jag är alltid redo att såga ner en science fiction-serie som jag inte har sett på åratal, för att just då avskydde jag den så hårt. Jag inser nog själv hur löjligt det är så därför håller jag det för mig själv såvida jag inte blir tillfrågad. :D

Sen stör jag mig också när någon säger att de gillar en film eller tv-serie, men kan sen inte säga varför. Notera här att jag inte ber om att någon ska kunna ge en bra ursäkt till varför de gillar något, men jag vill höra något mera konkret än "För att den bara var det!".
Tänk på en film du såg som du älskade: VAD var det med den som du älskade? Var musiken underbar, var storyn gripande (och varför var den gripande? Identifierade du dig med huvudpersonen), var miljöerna vackra?
Det räcker inte med "För att den var awesome". Och svaret behöver inte heller vara långt, i många fall nöjer jag mig med ett enkelt svar som "Jennifer Lawrence gör ett bra jobb".
Här är min recension av filmen The Dawn of the Dragonslayer, där ser ni vad jag menar.

Är det störigt att störa sig på grejer?

Nja, det beror på varför man stör sig på saker. Om vi tar Dr Who igen som exempel: Orsaken till att jag stör mig så på det är för att jag älskade ju serien så mycket och såg så mycket potential i den och så får vi bara skit! Samma gäller det mycket nördigt, då jag ser en film, tv-serie eller läser en bok och blir irriterad så är det för att jag ser vilket potential som fanns här till att berätta en episk berättelse! Och så blev det skit istället! Ayi-ayi-ayi.... En av orsakerna till att jag älskar att skriva. Ska något göras ordentligt måste man göra det själv!

Men andra, mera allmänna grejer? Nja, det beror på där också. Jag känner personer som bara gnäller 24/7. Det är förstås irriterande.

1 kommentar: