söndag 5 november 2017

Hur går projektet?


Jag brukade skriva uppdateringar om mitt National Novel Writing Month-projekt, eller hur?
Jag hade tänkt göra det mera tätt i år och göra flera ordentliga statusuppdateringar och t.o.m en vlog-serie.
Antagligen kommer jag att göra flera Vloggar om projektet. Men jag har redan missat tillfället att prata om starten.
Varför?
Några orsaker egentligen, en av dem är att jag går en kurs vid Optima i Jakobstad. Köksarbetare. TE-centralen tyckte jag skulle gå på den, så där är jag nu.
Men en till orsak är att jag har haft så svårt att skriva blogginlägg den senaste tiden. Det känns som att jag inte har så mycket att säga egentligen om skrivande, för sist och slutligen kan jag inte hjälpa just DIG att bli en bättre författare eller klara NaNoWriMo.
För alla författare har sitt eget sätt att arbeta på och alla metoder fungerar inte för allihopa. Med det i bakhuvudet skulle det kännas fel att jag instruerar folk hur de skriver.

Men nog om det, hur går det med MITT projekt då?
Det går bra! Precis som förra året så har jag börjat långsamt, för jag kommer aldrig ihåg regeln om att man får "go crazy", att jag inte skriver något för HBLs litteraturkritiker.
Och jag kom på en grej jag måste försöka lösa fram tills nästa projekt: Jag AVSKYR att skriva början på en berättelse. Det är inte svårt eller så, men jag tycker helt enkelt den biten är trist.
För det känns som om jag måste helt enkelt lista "DETTA är vår huvudperson, DETTA är platsen där allt händer och DETTA är problemet hen ska lösa!"
Och nu när jag just kom över det så kan jag ÄNTLIGEN börja med ÄVENTYRET, det som jag VILLE komma till!
10 000 ord inne, och först NU kan jag äntligen börja komma igång!
Så här ser min skrivstation ut, ifall någon undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar