onsdag 15 mars 2017

Enforcer: Police Crime Action

This game sucks.
När jag först såg detta spel på steam-sale så blev jag eld och lågor.
För jag har alltid velat ha ett "Sandbox"-spel i stil med GTA, fast du spelar en polis där istället.
Tekniskt sett uppfyller L.A Noire den funktionen, men inte riktigt som jag hade tänkt det.

Nej, jag ville ha ett Sandbox Polis-spel där du jagar skurkar i äkta 80-talsanda i vilda biljakter, får fortfarande skjuta hejvilt omkring dig, spela "bad cop" i förhörsrummet och sen få en utskällning från din trötta polischef som bara låter dig stanna kvar för han kände din farsa. Och att han inte visste hur ni gjorde saker i polisskolan, men HÄR följer vi REGLERNA!
Varför i hela friden skulle jag vilja ha ett VERKLIGHETSTROGET polisspel där du stannar fyllechaffisar och reder ut familjegräl?
Konstapel Joe Kickass såg dig köra för fort!

Det är det du gör i Enforcer: Police Crime Action. Inte alltid som tur är, men du gör det ganska stor del av spelet.
Du spelar någon polis. Japp. Din karaktär har ingen historia eller något sådant, utan "Någon snubbe". Du är polis i någon stad.
Det händer grejer där, det dyker upp på polisradion och du måste åka dit och fixa det. Hittills har jag mest råkat ut för familjegräl och fyllechaffisar. Men visst spelade jag också en stund där jag jagade en mördare som hade knivat sin fru. Problemet var bara att han hade försprång så jag fick jaga honom lååångt. Det han bli kväll innan jag slutligen sa "fuck it" och bara sköt honom.

Spelet har också ett slags system som går ut på att du måste äta, sova och umgås med dina vänner. Till först gillade jag denna idé på grund av rollspelsaspekten. Tänk om det kunda finnas en slags story om hur din fru försöker hålla upp ett gott lynne trots att hon inte alls vill att du jobbar som polis? Eller att dina vänner tycker du har blivit så tråkig sen du blev snut?
Bilen står felparkerad..... POLICE CRIME ACTION,
BITCH!!!
Och det du gör istället är att du ringer och bokar tid med dina vänner.....Skärmen fade-ar till svart och det är några timmar senare och du har just varit och träffat dina vänner. Du får aldrig spela ut några dialoger, du får inte veta vilka vännerna var....
Yei.

Mitt problem med spelet
Jag tror jag skulle vilja påstå att mitt största problem med Enforcer: Police Crime Action var att jag trodde det skulle finnas en story någonstans inbakad.
Men då det inte finns det så känns spelet halvfärdigt. Spelet kunde istället heta "Police Simulator", för det är exakt vad det är. Det enda från titeln som de fick rätt var "Police", men inget "Crime" eller "Action".

På plussidan kan jag säga att inte ser spelet HELT dåligt ut. Det är gjort 
Vill ni ha ett exempel på ett spel som delvis går ut på att följa polisprotokoll, men som ändå lyckades ha med en story?
Police Quest-spelen! Vilket som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar