måndag 6 mars 2017

Mr President! - Spelet där du räddar Donald Trump

Jag är tudelad när det kommer till indie-spel. Somliga av dem kan vara riktigt intressanta och välgjorda som t.ex Hotline Miami, Cosmonautica, Her Story, The Deadly Tower of Monsters, The Stanley Parable och 1979 Revolution: Black Friday.
 Dessa är spel som inte nödvändigtvis är gjorda på en låg budget, men det märks att speltillverkarna har ändå försökt göra något lite annorlunda. Spelen har känts mera som ett experiment. The Stanley Parable har en massa meta i sig angående berättartekniker, 1979 revolution: Black Friday är ett spel som främst berättar historien om revolutionen i Iran år 1979, Her Story handlar bara om att pussla ihop ett fall på basen av videoinspelningar från olika förhör. Det är som att speltillverkarna helt enkelt gjorde spelet och släppte det för att se vad som hände.
T.o.m McPixel  som ser ut som skit är riktigt roligt att döda några minuter med!

Men tyvärr finns det också en stor hög med stinkande skitspel i Indie-sektorn. Dessa är spel som Selfie: Sisters of the Amniotic Lens (Seriously, VAD är det med flugorna i det spelet?!), Shower with your Dad simulator, What's under your blanket?!, There's poop in my soup (vilket är exakt vad det låter som)...
Och dagens spel känns inte ens som en färdig produkt. Det känns som ett halvfärdigt skolprojekt som gjordes i rask takt och släpptes på Steam.

Handling
Du är Donald Trumps livvakt. (fast här heter han Donald Rump, för rövskämt är roliga). Och varje gång han ska hålla tal tänker någon skjuta honom. Det är upp till dig att antingen dyka framför kulan och ta den för honom eller kasta dig på honom så han klarar sig.
Det bästa med spelet är att det är svårt. Kastar du dig i rätt vinkel, men på fel tidpunkt så dör han. Kastar du dig i fel vinkel men på rätt tidpunkt så dör han. Han är otroligt lätt att missa, då jag skulle försöka kasta mig på honom välte jag istället talarstolen men han blev skjuten.
Det dåliga med spelet är allt annat.

Jag förstår att detta spel gjordes 2016, som en slags "Trumpsploitation", om jag får kalla det för det. Spel som helt enkelt handlade om Trump. Det finns spel som Make America Great again: The Trump Presidency och The political machine 2016.
Men handen på hjärtat nu, vem skulle ta en kula för Trump? Tänk om man istället kunde ställa in spelet så man kunde få vara livvakt åt vem som helst? Man kunde få återskapa scenen ur The Bodyguard! Och nu råkar Trump tyvärr inte vara en sexig sångerska....

Annars så ser spelet opolerat ut. Många av ställen där Trump står och pratar så ser man att det finns flera ställen där tillverkarna helt enkelt har skitit i att fylla ut grafiken. Så Trump kan stå och prata framför en skara svart skärm, som sitter på stolar som står på inget golv. Men det hänger strålkastare från inget tak.
Å andra sidan ser det hysteriskt roligt ut när min livvakt kastar sig. För effekterna är så urkassa att hans armar och ben börjar flaxa i alla möjliga konstiga vinklar, som om han plötsligt blev en spratteldocka. 

Betyg
Det kostar fem euro på Steam, men det tycker jag är för mycket. Jag skaffade detta spel under den senaste julrean för en euro och jag ANTAR att det var ett helt okej pris. Men nä, spelet är dåligt. Det är på riktigt sämre än  Selfie: Sisters of the Amniotic Lens! För det spelet var åtminstone färdigt.  Det hade ett fullständigt soundttrack och färdig grafik.
Detta spel känns halvassigt.
Så nä, om ni ursäktar tänker jag spela Angry Video Game Nerd Adventures istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar