fredag 25 oktober 2013

Dune av Frank Herbert


Första gången jag hörde om Dune var någon gång på det sena 90-talet. En av mina kompisar hade köpt ett strategispel som var baserad på Dune-böckerna (och lite från filmen som kom på 80-talet). Jag blev fascinerad av det universumet. Tänk en planet som består av öken. Och under denna planet krälar det gigantiska sand-maskar, som slukar en om man inte är försiktig. Och på denna planet bor ett nomadfolk som har blåskimrande ögon och förstår hur man ska överleva på denna ogudaktiga planet. Och på denna planet växer också en speciell krydda, som är viktig för rymdtransport. Det kan ge en person förmågan att förlänga ditt liv, skärpa dina sinnen och i vissa fall göra det möjligt för dig att se in i framtiden och vika ihop rymden. I vissa fall kommer den också att ändra på din kropp, genom att sakta göra dina ögon blåa. Men i många andra fall kan man också bli beroende av kryddan, som blir värre ju mer man tar den.

Och när jag sen fick reda på att det fanns böcker om det så blev jag naturligtvis glad. Jag fick tag i en svensk översättning i ett antikvariat i Jakobstad. Dessvärre ogillade jag den skarpt, eftersom språket var tungt och föråldrat. Det kändes som att försöka vada igenom ett träsk.

Jag fick den engelska versionen i födelsedagspresent av min awesome flickvän. Jag började läsa den igen och den här gången blev jag förtrollad. Där sitter jag nu, har läst den första boken, och håller på med den andra. (fick den tredje av samma awesome tjej till min senaste födelsedag, så jag har att läsa!)

Frank Herberts språk är väldigt förtrollande, han skriver poetiskt. Min mor hade ett uttryck som löd att "orden faller rätt". Jag skulle påstå att Frank Herberts ord inte bara faller rätt, utan de dansar. Jag skulle kunna läsa Dune-serien bara för språkets skull.

I boken träffar vi den unge Paul Atredies. Han är son till greve Leto Atredies. Hans familj har blivit given kontroll över planeten Arrakis (ökenplanten), och då ansvaret för all kryddproduktion. Detta var tidigare en annan familjs kontroll: Harkonnen. Det Atredies inte vet om är att Harkonnen planerar en komplott inte bara mot familjen Atredies, utan också mot självaste kejsaren.
Denna bok innehåller mycket spänning och mycket politik mellan de adliga familjerna.

Jag rekommenderar denna bok väldigt varmt! Om just du tänker läsa en ny science fiction bok detta år, se till att det blir denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar