torsdag 24 oktober 2013

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Halloween är snart här. Därför tyckte jag det skulle vara passande om jag recenserade ett spel.
Denna gång har det blivit ett av mina favoritspel som på riktigt är skrämmande! Jag var rädd flera gånger. Mina damer och herrar, pojkar och flickor i alla åldrar: Jag ger er Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth!



För de som inte vet, Dark Corners of the Earth baseras på H.P Lovecrafts verk. Du spelar Jack Walters, en detektiv som ska leta efter en person som har försvunnit i staden Innsmouth. Medan du fortsätter utforska staden Innsmouth så upptäcker Jack hemska saker.

Jag älskar detta spel. För det första är det inte ett shoot-em up. (åtminstone inte till någongång i mitten) För det andra så kan du dö oerhört lätt. När du blir jagad av saker så kan du inte försvara dig, och du kan inte heller bara springa undan. Det älskar jag med detta spel, du kan inte slakta fiender som kommer rusande mot dig. Du måste fly för livet. Och med musiken som ackompanjemang till detta så blir scener då du jagas väldigt adrenalin-pumpande. (Vänta bara tills du kommer till kapitlet "Attack of the Fishermen".)
För det tredje så är spelet fokuserat mest på s.k "Investigative horror". Du måste lösa mysterier och hitta ledtrådar för att ta dig vidare. Och du kan inte heller spara spelet precis när du vill, så vad du än gör så är det bäst att du inte klantar till det! För då dör du och måste göra om allt igen.

Miljöerna är vackra, mörka och mystiska. Spelet utspelar sig på 20-talet. Stämningen upplever jag att är väldigt typiskt Lovecraftiskt. (= Vi är alla små smarta insekter i jämförelse med de stora krafterna som finns i universum.)
Det jag inte förstår är varför spelet kallas "Call of Cthulhu". Jag hatar att ge ut detaljer, men Cthulhu dyker inte alls upp. Det finns referenser till andra böcker av Lovecraft Shadow over Innsmouth och Shadow out of Space.
Jag rekommenderar detta spel varmt till folk som vill spela ett skrämmande spel! 

Ia Cthulhu Fthagn!

P.S
 En vän grävde fram denna Lets Play-video. Den borde inte ha något extra babbel. "This game SUUUCKS...... Duuuuude...."
Lets play: Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar