söndag 30 juli 2017

Godzilla vs King Ghidorah

Okej, denna film var awesome!
Jag ska inte påstå att jag är en expert på Godzilla-filmer, men jag kan påstå följande utan att ljuga: Godzilla-filmernas svagaste länk är tiden då Godzilla inte har dykt upp. Då människorna yrar runt och funderar vad som händer och vad de ska göra. Come ON, jag vill ju se Godzilla förstöra städer och alternativt slåss mot andra monster! 
Dagens film har inte det problemet!

Handling
En dag får den japanska regeringen besök av en grupp människor från 2200-talet. De kommer med en varning: att Godzilla kommer att förstöra hela Japan. Men de har en plan att förhindra det: De ska nakkitera några typer och åka tillbaka i tiden då Godzilla skulle skapas, dvs 1944. (se nedan för lite mera yrande om det.) Det visar sig nämligen att Godzilla var ursprungligen en dinosaurie som hade dött och dess lik fanns på en ö då en vätebomb exploderade. Strålningen fick dinosaurien att mutera och bli slutligen Godzilla.

Lång historia kort: Människorna lyckas med det. Det åker tillbaka i tiden och teleporterar bort liket till en annan plats. Så Godzilla skapas inte.
MEN....
Med sig i lasten har framtidsmänniskorna tre små söta husdjur, Dorater. Och innan alla åker tillbaka till vår tid så lämnar framtidsmänniskorna dessa söta dorater kvar på ön. Varför gör de det...?

I vår tid finns alltså inte Godzilla... Men istället kommer ett mycket hemskare monster fram: King Ghidorah! Och han håller på att förstöra hela Japan! Inget kan rädda människorna! Förutom en sak... Godzilla! Men han finns ju inte....

Om filmen
Filmen kom ut 1991. Den fick en del negativ kritik för att scenerna som utspelar sig under andra världskriget ansågs vara osmakliga. Man kan debattera huruvida det var sant eller falskt. 
Ursprungligen hade King Ghidorah en annan slags förtida historia. Han skulle ha varit en gigantisk utomjording som hade förstört civlisationer på Venus innan han flög hit till jorden. Medan i denna version är han tre små söta varelser som blev utsatta för radioaktiv strålning och smältes ihop till en gigantisk varelse. 

Godzillas backstory skrivs också om ganska rejält i denna film. I den allra första Godzilla-filmen så beskrivs det snarare att Godzilla bara är ett urgammalt monster som tillbads av en del fiskare. I denna version är han ett resultat av vätebomben. Jag avskyr inte denna del, den går väl an antar jag. 

Filmen har också mycket fokus på science fiction-element. Som ni läste så finns det en del om tidsresande. Men samtidigt finns det också en del om ufon, teleportering, rymdresor, robotar, mechan... Därför får filmen högre betyg från mig än annars: Då filmen inte fokuserar på Godzilla vs King Ghidorah, så fokuserar det på tidsresenärernas planer och människornas försök att rädda världen. Och det är aldrig tråkigt!

Det finns en rolig situation i filmen, tycker jag. När tidsresenärerna anländer till ön där dinosaurien finns så ser ett amerikanskt flottfartyg det. En sjöman spekulerar om det var ett UFO . Majoren svarar: "Du kan berätta det för din son, löjtnant Spielberg!". Det är en referens till Steven Spielberg.
En annan detalj som jag gillar med Godzilla-serien i överlag är att de utspelar sig inom samma universum. I denna Godzilla, och i de andra godzilla-filmerna jag har recenserat, så framkommer det att den Japanska regeringen känner till Godzilla, de vet att han finns och de har försökt planera för hans attacker. (Fast av någon konstig orsak lär de sig aldrig att det inte går att skjuta på honom med pansarvagn...)
Det betyder att filmen inte har något mysterium att bygga upp. Så vi slösar inte en massa tid på att karaktärer springer omkring "EHMEGERD!!! VAD HÄNDE JUST, VAD ANFÖLL TOKYO!? VAD ÄR DET FÖR MONSTER!!!???" 

Betyg
Jag rekommenderar denna film! T.o.m om du inte heller har sett några tidigare Godzilla-filmer så tycker jag att man måste se den här! Den är en rolig science fiction-film! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar