tisdag 13 juni 2017

Musiklistan!

Hej!
Jag norpade denna lista från Pernillas blogg. Jag tyckte den såg rolig ut och bestämde mig för att fylla i den själv, speciellt då jag har alltid varit en musikälskare.
Jag satte till en bonusfråga i slutet som jag önskar att hade funnits med. :D Oh well... Here we go!

Musik för mig är:
En stor del av mitt liv.
Jag kommer från en familj som har pysslat mycket med musik. Förutom några släktingar, ännu levande och några döda, så har det alltid funnits någonstans i min släkthistoria. Jag tänker t.ex på min gammelfarfar som hade några krokar i musik.
Jag tycker bara det är en rolig mental bild att på 1920-talet skulle det ha suttit en snubbe som liknar mig och skriver på en skrivmaskin att "Denna operett var vad jag och mina gelikar skulle kalla för en öloperett. Den var helt enkelt galen och därför älskade jag den".

Min syster spelade mycket musik när hon var yngre (och gör det ännu för den delen), jag minns att hon spelade mycket piano, men jag kommer också ihåg att hon hade en panflöjt, ett par bongotrummor och en gitarr. Pappa spelade bas i ett dansband för länge sen. Och jag själv spelade bas för länge sen, något som jag gärna skulle ta upp igen.
Det var en av fördelarna med att växa upp hemma hos oss. Om man var en liten grabb och var intresserad av att prova på musik, så var nog farsan och morsan helt med på det och såg till att det kom ett bra instrument hem som man kunde använda.

Förutom det så har vi alltid lyssnat på musik hemma hos mig under min uppväxt. Mamma hade alltid på radion då hon gick på där hemma och stökade, pappa hade också på musik i sin verkstad. Och naturligtvis hade syrran de coolaste albumen, som Alice Cooper och Queen. Och jag själv lyssnade naturligtvis på olika kassetter i mitt rum som bestod av bandningar. Om jag får tag i en fungerande kassettspelare borde jag testa att köra igenom någon av mina gamla kassetter.
När jag är ute och promenerar lyssnar jag på musik ofta i min mp3. Jag tänker på det som ett sätt att koppla av.
Så att jag gillar musik är inte en överraskning, tänker jag. När man växer upp kring musik som jag har gjort så förefaller det sig naturligt att man har en förkärlek för det.

Ett av mina drömyrken skulle antagligen ha varit att vara en radio-host/dj. Men det lär väl int hända, de söker efter "personligheter" och vår herre vet att jag har lika mycket personlighet som en handdocka.

Jag lyssnar helst på
Det varierar jättestort. Jag kan aldrig zona in på en genre. Listan är alltid kortare vad jag inte lyssnar på.
Men jag tänker inte undvika frågan utan här kommer några av de genrer jag lyssnar på (och några länkar till låtar)
-Heavy metal, oftast gammal heavy metal som Black Sabbath och Iron Maiden, men också en del nyare artister som Avantasia och Freedom Call.
-Rock, igen oftast det gamla stuket. Queen har alltid varit ett favoritband. Tillsammans med Alice Cooper och Red Hot Chili Peppers.
-Pop, 90-talet och bakåt, Michael Jackson var kungen! Smooth Criminal var rolig att spela på bas en gång i tiden!
-Soundtrack från olika filmer och spel.
-Keltisk folkmusik, som The Dubliners.
-Ambient musik som t.ex Arkenstone eller Enya.

Den bästa låten att starta morgonen med
Denna:

Den är lagom uppiggande, lagom långsam (jag är inte alltid så morgonpigg). Fast det är inte så ofta jag lyssnar på musik på morgonen. Då jag står och gör frukost så har jag ofta med mig musik och då har jag redan vaknat så då kan det vara något med lite mera drag i, som detta:



Ett instrument jag vill kunna spela
Det harmar mig att jag inte har satsat mera på att lära mig instrument. Som jag sa så har jag spelat bas, men inte ens det är jag jättebra på. Så jag skulle förstås ta upp det igen, samtidigt som jag skulle gärna lära mig gitarr och piano. Jag skulle vilja någongång testa att skriva musik och för det skulle det vara bra med att kunna piano eller gitarr.

En musikstil jag inte förstår mig på
Jag försöker ofta lyssna på musik med ett öppet sinne, och analysera vad det är som fungerar med det. T.ex Dubstep. Jag lyssnar inte på det själv, men jag förstår på sätt och vis varför det blev känt i en tid.
Men dansband är en musikstil jag inte förstår mig på. Liksom visst är det roligt att dansa pardans (den enda sporten i gymnasiet/högstadiet som jag på riktigt kunde bemästra tack vare min bakgrund som basist), men musiken är rätt så skräp.

Förstås, indie är inte heller en musikgenre jag förstår mig på. Jag tycker alla sångare i indieband låter så attans uttråkade då de sjunger. Om du inte gillar det du gör, varför är du där då? Varför ska jag bry mig i ditt mumlande?

Det här blir årets sommarplåga
Vad för skräp som x3m har på repeat just nu, antagligen. Men jag gissar på någon random svensk pop-artist som sjunger med en gnällig röst? Men eftersom jag undviker radio lär jag inte veta vilken artist som kommer att spelas till döds denna sommar.
ELLER så är det vad det nu var för låt som vann årets ESC.

En låt jag kopplar till ett minne
Eh, läs dethär inlägget. Det handlar i stort sett om bara det.

Spellistan som ger mig energi
Hur ska vi definiera "ger mig energi"? För nog känner jag mig energisk om jag är ute och promenerar och lyssnar på något med snabbt tempo eller aggressiva riff. Fast om vi talar om "ger mig energi" som att jag blir på gott humör så tycker jag mycket om lugn musik.

Min mest spelade låt någonsin
Jaadu, DET var en bra fråga!
På rak arm skulle jag säga att det är Alice Coopers låt Poison. Jag älskade den i högstadiet och hör på den fortfarande nu som då.

BONUSFRÅGA:
Min Guilty pleasure-låt?
Ni vet en sån där låt som ni skäms lite för att erkänna att ni gillar? En sån där låt som ni lägger på då ni är ensamma hemma och har gardinen fördragna?
Min är detta! Good Vibrations av Marky Mark and the Funky Bunch.
Den är så löjlig och så 90-tal att den är rolig! Jag kan inte låta bli att bli glad av den! Försök lyssna igenom den och säg sen att du inte håller med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar