torsdag 27 december 2018

Problemet med dopning (från en uppsats i nian)

Jag läste nyligen denna artikel på Yle. Och det fick kugghjulen att snurra och jag kom ihåg då jag gick i högstadiet typ 2005 tror jag det var. Måste nästan räkna på fingrarna, men är för lat för det.

Det hade visst varit någon dopningsskandal ute i världen då, om jag inte minns fel.
Iallafall, till modersmålstimman så skulle vi skriva en uppsats med inledning, avhandling och avslutning där vi redogör för våra egna tankar om dopning i sport. Vad skulle kunna göras åt det? Rätt ambitiöst för ett gäng nior kan någon säkert tycka. Men jag hade inga problem med det, för jag kunde redan på den tiden bullshitta mig genom modersmålstimmarna. Och inte var det som att jag inte alls funderade på världsproblem på den tiden.

Min lösning på dopningsproblematiken? Problemet med dopning var ju att vissa gör det för att bli bättre, eller hur? Och då blir det väldigt orättvist, eller hur?
Skulle inte det då verka logiskt att ändra på reglerna så att man måste dopa sig för att få vara med? Alla sportfånar dopar sig, ingen blir exkluderad, problemet är löst!
Den teorin presenterade jag i min uppsats, med inledning, avhandling och avslutning, där jag enligt min bästa förmåga lade fram mina argument för denna lösning!

Minns inte vad jag fick för betyg i uppsatsen, men jag tror att läraren hade plitat ner "en intressant lösning" i marginalen.

Så det är en liten rolig historia, tycker jag. :D Något att underhålla er med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar