söndag 2 december 2018

Lille Johns boktips

Så jag satte nyss upp en läsutmaning. Och jag lovade där att ge tips på vad man kunde läsa till de olika kategorierna. Så här har vi nu!

En bok skriven av en kvinna: Det finns så många skrivande kvinnor där ute, så du har ingen ursäkt att inte läsa. På rak arm tänker jag på Tove Jansson eller Astrid Lindgren, men så finns också Joanna Russ som skrev väldigt bra.
Steampunk: The Map of Time av Felix J. Palma rekommenderar jag varmt. Men om inte ni tycker den har tillräckligt med steampunk-element så finns Mortal Instruments.
Science Fiction: Här kryllar det av bra författare och bra böcker! Isaac Asimov, Ray Bradbury, Robert A. Heinlein, Orson Scott Card, Philip K. Dick, Alice Norton och C.L Moore..
En bok om tidsresor: Jag har hört mycket gott om "The Time Traveler's Wife", så därför har jag satt den på min lista. Annars finns det alltid klassikern The Time Machine av H.G Wells.
En fantasybok som kom ut före Sagan om Ringen: Jag kan säkert skriva ett inlägg om varför jag har en sådan punkt med, men till saken. Den publicerades 1954 så att hitta fantasy som skrevs före det är inte särskilt svårt. Just nu håller jag på att läsa The Princess and the Goblin av George MacDonald som kom ut 1873. Annars så finns alltid Tusen och en Natt eller berättelserna om Conan Barbaren och Kung Kull av Robert E. Howard. Jag funderar på att på denna punkt helt enkelt sätta mig ner för att äntligen läsa den där tegelstenen om Kung Arthur och riddarna av det runda bordet. Sedan har jag också hört mycket gott om Lord Dunsanys The King of the Elflands Daughter.
En fantasybok som kom ut efter Sagan om Ringen: Här behöver jag väl inte använda så många ord, det finns en massa fantasy där ute. Jag slår vad om att någon vill läsa Game of Thrones-böckerna. Själv har jag några funderingar på böcker av bland annat Neil Gaiman.
En bok skriven av en afroamerikan: Här tänker jag bekanta mig med Octavia Butler. Har sett hennes bok Kindred bland annat. Här finns annars en liten lista på andra författare!
En bok du aldrig skulle läsa annars: Hmmm... 50 Shades of Grey kanske?
En bok om kärlek:  Tre böcker kommer jag och tänka på här som skulle kunna passa in. John Green med The Fault in our Stars, William Shakespeare med Romeo & Julia och De fyra kärlekarna av C.S Lewis. Notera att jag inte har specificerat vad för sorts kärlek vi talar om! Är det syskonkärlek kanske? Eller kärlek mellan vänner?
En bok med snyggt omslag: Nå, snygghet ligger i betraktarens ögon. Själv tycker jag att Expedition to the mountains of the moon har ett snyggt omslag.
En prisvinnare: Här har jag också varit väldigt lös med reglerna och inte sagt Nobels litteraturpris. Det finns en mängd andra priser som böcker kan vinna. Låt oss inte glömma till exempel Nebula-priset.
Historisk fiktion: Alltså en bok som äger rum vid en annan tidsepok. Här tänker jag läsa Borta med Vinden av Michelle Mead.
Fakta: Alltså en faktabok om ett ämne som intresserar dig. Vad det sen är. Om du studerar vid akademin så skulle jag föreslå att du vid detta tillfälle läser något helt annat än det ämnet du studerar! Då jag gjorde en liknande lista 2015 så studerade jag religionsvetenskap, men jag valde att läsa en bok om Oktober-revolutionen.
En bok skriven av en asiatisk författare: Vad som nu räknas till asiatisk, om det är en indisk fantasyberättelse eller en bok av en israelit eller en japansk författare. Här tänker jag på Haruki Murakami, som jag har haft stående i min bokhylla rätt länge. Men jag är också nyfiken på att läsa den gamla kinesiska berättelsen om resan västerut.
En bok skriven av en LGBTQ+-författare: Här har jag faktiskt ingen aning om vad jag skulle rekommendera, eftersom jag inte har läst något sådant. Octavia Butler skulle också kunna gå här, jag har hört mycket gott om henne! Annars så går väl Oscar Wilde, kan jag tänka mig!
En bok baserad på en sann händelse: Nu beror det på vad för händelse du är intresserad av och huruvida du vill att det ska fortfarande vara fiktion eller ej. Häromdagen såg jag en faktabok om Trumps presidentval. Det var en sann händelse. Men så finns också Anne Franks Dagbok, vilket skulle kunna vara intressant. Men så finns också just The Fault in our Stars av John Green som baserar sig på en verklig person som John Green hade träffat på ett Harry Potter-konvent.
En författares debutroman: Åh, här finns det många! Ellen Strömbergs debutroman och Michaelas böcker finns förstås, men själv tänker jag se om jag kan leta fram debutromanen av en författare jag har haft ögonen på väldigt länge.
En bok skriven av en sydamerikan: Här kommer Paulo Coelho in i bilden. Jag älskade hans bok Alkemisten när jag var yngre, så varför inte ge den en chans?
Feel-good: Den enda feel-good berättelsen som jag kommer på är Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George. Så det skulle vara roligt att läsa mera av det som kallas "Feel-good".
Skräck: Åh var ska jag börja? Lovecraft, Edgar Allan Poe, Stephen King, Ramsey Campbell, Bram Stoker, Mary Shelley, Anne Rice....
En spökhistoria: Kvinnan i Svart av Susan Hill. Faktiskt så har jag hört mycket gott om Susan Hills skräckböcker, så kanske jag läser mera av henne?
En bok skriven av en afrikan: Eftersom jag läser mycket mytologi så ramlade jag över berättelsen om Sundiata, som inte skrevs men samlades ihop av Djibril Tamsir Niane. Den rekommenderas!
En pjäs: Shakespeare! Men jag har också sneglat lite på Oscar Wildes pjäser och de gamla grekiska pjäserna.... Hmm.
En diktsamling: På tal om William Shakespeare så rekommenderar jag hans sonetter. De finns översatta till svenska och är en trevlig läsning. En annan trevlig novellsamling är William Blakes samlade verk.
En bok som är över 100 år gammal: Det finns så många bra böcker som är över 100 år gammal i flera olika genrer! Jag tänker läsa Odysséen av Homeros och den är väl några tusen år gammal.
En bok med politiska idéer: Här hade jag lite svårt att finna de rätta orden, men det finns alltid Karl Marx och Fredrich Engels Det kommunistiska manifestet. Men en annan essä som jag tyckte mera om var Om civil olydnad av Henry David Thoreau. Fast till detta räknas också fiktion som behandlar politiska idéer som till exempel George Orwells Djurfarmen, 1984 eller Du sköna nya värld av Aldous Huxley.
En bok du måste läsa i skolan: Beror på i vilken skola du gick, men någon bok du läste till en bokrecension.
Cyberpunk: Den stora klassikern här är William Gibsons Neuromancer.
En essäsamling: Jag håller på för tillfället att läsa The wisdom of the Heart av Henry Miller. Men annars kan jag inte hjälpa här, jag behöver också mera tips på essäsamlingar.
En bok du älskade som barn: Ja, här kan man alltid damma av de gamla Harry Potter-böckerna, eller hur?
En bok som ska bli film: Maria Turtschaninoffs bok Maresi ska visst bli film? Vill du göra det svårare för dig så kan du alltid säga "en bok som ska bli film som kommer ut i år". Annars så har jag läst att Frank Herberts bok Dune ska bli film. Igen.
En novellsamling: Här finns det också många författare och olika samlingar. Jag har ju en del Writers of the Future-böcker i min bokhylla. Men så finns det också böcker av Ray Bradbury och Harlan Ellison som skrev främst noveller.
En sagobok:Här får du själv välja hur du ska definiera sagor. Visst, du kan läsa den ocensurerade versionen av Törnrosa (där hon inte vaknar av att prinsen kysser henne utan först när han har haft sex med henne och hon föder ett barn OCH han kysser henne!), du kan också läsa en bok med titlar som "Japanska myter och legender" eller "folksagor".
En bok som rekommenderas av en kändis: Ja, nu är ju jag en finlandssvensk kändis så ni kan alltid fråga mig! Haha! Nä, men allvarligt, en del kändisar runt i världen har sina bokklubbar på nätet där de rekommenderar böcker. Här finns några stycken. Får se vad jag väljer. Kanske jag frågar en lokal kändis på twitter? Det räknas också! Du definierar kändis helt hur du själv vill, som sagt.
Annars så går det också att googla "Celebrities favorite books", och där hittar jag t.ex att Huckleberry Finn av Mark Twain är Bill Murrays favoritbok.
En bok som har blivit en film: Här är också utbudet stort då det görs så många filmer! Jag tänker för min del på att läsa Djungelboken av Rudyard Kipling. Så det är det.
En bok som rekommenderas av en släkting eller vän: Ja, får väl fråga runt lite. Min mor talar väldigt varmt om Utvandrarna av Wilhelm Moberg. Kanske jag ska ta en titt där?
Post-apokalyptisk fiktion: Här finns det olika böcker jag inte har läst, men en som jag inte heller har läst men ändå tänker rekommendera är Harlan Ellisons bok A boy and his dog.  Den ska jag läsa.
Urban fantasy: The Dresden Files-serien tänker jag bekanta mig med här! Alltså böcker som utspelar sig i vår moderna verklighet men har fantasyinslag.
En bok skriven av en filmskapare, konstnär eller musiker: En annan sorts konstnär än en författare med andra ord. Här går det bra att läsa biografier som t.ex The Dirt av Mötley Crüe.
En bok med dinosaurier: Här läste jag en rolig bok för många år sen som jag vill rekommendera: Dinosaur Summer av Greg Bear. Men annars så finns det Michael Chrichtons bok Jurassic Park, som blev till film.
En biografi: Inte nödvändigtvis en självbiografi där författaren har skrivit om sitt eget liv, men det räknas också. Här finns If Chins could Kill av Bruce Campbell. Annars så har jag någonstans här hemma en biografi om Charlie Chaplin.
En bok du började läsa men som du inte avslutade: Här får du väl leta i ditt eget huvud. Har du en bok liggande någonstans som du av någon orsak inte läste färdigt? Gud vet att jag har flera stycken.
En bok om tonåringar: Många exempel här. Natten är ännu ung av Lars Sund handlar om det, men om du vill ha något som inte handlar om en tonåring som gnäller om sitt liv så finns det också
En bok med en färg i titlen: Den gröna milen av Stephen King, till exempel.
En bok du har fått i present: ja, julen är ju på kommande så vi får se om jag har varit snäll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar