lördag 8 december 2018

Last Christmas av WHAM! : en obduktion

För en lång tid sen skrev jag ett inlägg om de 10 värsta julsångerna.
Och det som toppade min lista var Last Christmas av WHAM! Det är en låt som jag på riktigt avskyr. Dock måste jag säga att den inte är den värsta låten jag har hört, resten av Black Eyed Peas diskografi borde finnas där. Eller så är det kanske Sommaren e kort.
Då folk menar att det är ju en tradition, så tänker jag "jaha, som hur barnaga en gång i tiden var en tradition?"

Så nu tänker jag att det vore en bra idé att ägna ett helt blogginlägg där jag bitchar om denna låt och dissekerar den och poängterar ut exakt vad som är fel med låten!
Det skulle vara ett mycket kortare inlägg att peka ut vad som är bra med den... Den är 4:37 minuter lång, så... Den kunde vara längre, men fortfarande vore det bättre om den var kring en minut lång.

Här är låten i sin helhet om någon inte har hört den tillräckligt ofta. Jag stängde av högtalarna innan jag satte in länken, jag försöker klara av "UnWham'd". :D

Okej, så här kommer min lista över fel med låten.

1) Den där synten och basen. Döt-döt-döt-döt-döt-döt....
Tillåt mig presentera för er: öronmasken som inte kommer att försvinna. Döt-döt-döt-döt-döt....

"ooooh-aaaaah....."
Jag förstår att sången tänkt att låta gulligt och försiktigt. Men detta är ett problem jag annars har med Wham! Jag tycker att en sångare får bäst ljud ur sig när de tar i och sjunger som om deras liv hänger på det! Som om de satt på skithuset och höll på att klämma ut en tegelsten!
 Vem av typerna i Wham som nu sjunger låter alltid som om han är nervös för att sjunga falskt, så därför sjunger han så försiktigt det bara går.
En annan låt som de har gjort som är lite bättre är Wake me up before you go-go. Fortfarande gillar jag den inte särskilt mycket, MEN den svänger mera och sångaren tar i mera! Det är helt enkelt en mera rolig låt!

2) Jag gillar inte WHAM i största allmänhet
Last Christmas tycker jag inte alls om.
Wake me up before you Go-go är något roligare, men det säger inte mycket.
Och Careless Whisper som skrevs av George Michael som också skrev Last Christmas?
Är hela Wham!s diskografi meme-tastic?

3) Han ska ge sitt hjärta till någon speciell detta år
Till skillnad från FÖRRA året? Gjorde han inte det då? Jag vet inte hur många gånger jag har gett mitt hjärta till någon jag älskar. Jag har säkert flera hjärtan än en bläckfisk! Fråga mig inte hur det är medicinskt möjligt.

4) Och så gör vi ett snitt i texten... Och spiller ut allt innehåll.

Last Christmas, I gave you my heart
But the very next day you gave it away
This year, to save me from tears
I'll give it to someone special


Okej, här har vi lite om julen. TADAA, en julsång!
Så om Rammstein skulle släppa en låt som heter "Das Weinnachten in BENZIIIIN!" så skulle det vara en julklassiker?

Once bitten and twice shy
I keep my distance
But you still catch my eye
Tell me, baby
Do you recognize me?
Well, it's been a year
It doesn't surprise me
(Merry Christmas!) I wrapped it up and sent it
With a note saying, "I love you, " I meant it
Now, I know what a fool I've been
But if you kissed me now
I know you'd fool me again


Hahaha! Vet ni, raden om att wrapped it up and sent it, får mig att tänka på denna romantiska julsång! Om denna låt får klassas som jullåt så får denna också göra det! My dick in a box...
Skämt åsido, vad mera kan vi säga om denna textrad?
Så någon träffade sångaren, denne bet sångaren och sångaren håller sig på avstånd men han ser henne nu som då. Låter som ett smart drag, om personen bits så är det bäst att man håller sig på avstånd. Men i sina mardrömmar ser han henne fortfarande och är så fundersam ifall denne känner igen hans.... Deformerade ansikte? Hur hårt bet personen egentligen?

Ett år senare, efter att han hade paketerat in sin whatever med ett kärleksbrev. Och det var korkat men om hon kysste honom igen så skulle han igen bli förälskad i henne. Ja, och så är ju detta en julsång!
Så hur ska han ha det nu, ska han ge sitt hjärta till någon speciell eller trånar han efter sitt ex?
Och så kommer igen refrängen ett par gånger, plus ett synthsolo och några bjällror, för det gör ju en julsång till en julsång.

A crowded room, friends with tired eyes
I'm hiding from you, and your soul of ice
My god, I thought you were someone to rely on
Me? I guess I was a shoulder to cry on
A face on a lover with a fire in his heart
Ja, du din vidriga person, med en själ av is! Jag tänker gömma mig från dig, för jag trodde att jag kunde lita på dig när du får min dick in a box. Men jag fanns väl bara där så att du skulle kunna gråta ut.
"Ett ansikte på en älskare med eld i sitt hjärta"? Ja, jag vet inte vad som skulle ha räddat denna textrad, "an asshole on a lover with fire in his balls", kanske?

A man under cover but you tore me apart
Now, I've found a real love you'll never fool me again


Okej, så SKA du nu ge ditt hjärta till någon speciell?! Jag menar om jag skulle försöka "ge mitt hjärta till någon speciell" på julen, så tror jag inte hon skulle uppskatta att jag pratar om mitt ex lika mycket som denne snubbe gör. Hur många hjärtan har du riktigt att ge?
Kanske det är därför denna låt spelas varje jul? Wham-sångaren borde byta taktik, han har väl i snart 30 år sagt "NU ska jag ge mitt hjärta till någon speciell", medan han FORTFARANDE pratar om hur hemsk den personen han gav sitt hjärta till FÖRRA julen var.

Min reaktion när jag hör denna låt
och igen.... Var finns julen här? Detta är hela texten till låten, en odödlig julklassiker, och den nämner julen sammanlagt två gånger (om man inte räknar med alla gånger de sjunger "Laaast christmas I gave you my heart"), den gör inga andra referenser till julen. Möjligen biten om att paketera in en present och ge den, men å andra sidan är det ingenting man gör bara till julen. Dessutom säger han bara "wrapped in and sent it", vilket man också gör när man postar något.

QUOD ERAT DEMONSTRANDUM: Man skulle kunna lika gärna sjunga "Last Eastern I gave you my heart", och det skulle inte göra någon större skillnad. Eller varför inte
"Last Armistice Day I gave you my heart"? Eller "Last Birthday I gave you my heart".
Det faktumet att det just nu pågår på facebook ett event att man ska klara sig under december månad utan att bli "Whammed" visar bara på hur tandlös denna låt är: Den är inte en låt som faktiskt handlar om att ge till andra människor eller till att komma överens. Det är inte den sortens julsång som sjungs av körer, du kan inte höra den om du går på Florakören eller Brahed djäknars julkonsert i Åbo Domkyrka. Det är inte den sången som väcker några barndomsminnen hos mig, men folk påstår att den borde göra det.
Det är den sortens julsång som spelas i shoppingcentran medan du står vid en prishylla och tänker "Ska jag köpa den tvn eller den tvn? Tycker min flickvän om de juvelerna eller de juvelerna? Gör jag mig förtjänt av min plats i samhället om jag köper en ny spelkonsol till mina barn?"

Eller.... Kanske det är just därför denna låt är på riktigt en modern julklassiker? Är det inte trots allt det vad julen handlar om i dagens värld? Billiga plastvaror som har blivit ompaketerat och någon har slängt "Jul" på den, så tror folk att det har större mening än vad det i själva verket har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar