lördag 4 augusti 2018

Hamlet av William Shakespeare

Varför har jag inte skrivit om flera av de olika böckerna jag har läst på denna blogg? Jag måste ha varit ur förståndet.
SÅ, Hamlet, din mört! Hur förklarar du dig, här dödas alla, men vem dödar mig?

Handling (Den korta versionen)
Prins Hamlet av Danmark får besök av sin fars spöke. Han säger till Hamlet att han blev mördad av Hamlets farbror Claudius så att denne kunde gifta sig med Hamlets mor och ta över tronen.
Hamlet är själv osäker på om detta är sant eller om han bara har fantiserat ihop allt. Så han sätter upp en pjäs för hovet, där mordet på kungen illustreras. Vilket får Claudius att reagera starkt, vilket Hamlet tar som bevis på att han utförde mordet!

Efter många om och men strider Hamlet med sin döde fästmös bror Laertes i en duell. Döende så berättar Laertes att hela duellen var i själva verket en ploj så att Hamlet skulle kunna dödas. Vred på kungen så hugger Hamlet ihjäl kungen innan han själv dör.
The end!
Några detaljer
Så jag utgår från att de flesta känner till den korta versionen. Det gjorde jag själv tills jag läste pjäsen och fann flera intressanta detaljer jag inte kände till från förr!

Det brukar sägas att ett tema hos Hamlet är galenskap. Tänk om Hamlet bara är tokig när han ser sin fars spöke? Efter att ha läst pjäsen så är jag övertygad om att karaktären Hamlet ska vara tokig! När han pratar med sin fars spöke så ser hans män ingenting.
I den berömda scenen då han pratar med en dödskalle, så sker det för att de passerar en öppen grav, där han böjer sig ner och plockar upp en dödskalle och påstår att det är narren Yoricks huvud.
Och vad händer med Hamlets fästmö Ofelia?
Hennes far Polonius har dödats av Hamlet. Hennes bror är i Frankrike. Hennes fästman är tokig och tror att hans fars spöke pratar med honom. Hon blir tokig främst av saknad till sin fader och yrar, tills hon ramlar ner i en flod och drunknar medan hon sjunger en sång.

Sedan är det också intressant att notera hur lite kungen i själva verket vill att Hamlet ska bli kung. Man kunde lätt tro att Hamlets far vill att hans son ska ta över tronen när han har dräpt Claudius, men näpp! Faktiskt så verkar inte kungens spöke vara särskilt brydd i vad Hamlet gör efteråt, han vill bara att Hamlet ska hämnas hans död!

Jag får inte heller direkt bilden av att Claudius skulle ha varit en ond karaktär eller en dålig kung. Om man bortser från det faktumet att han mördade sig till tronen, så var han en relativt sympatisk karaktär som fanns diplomatiska lösningar på många problem. Man kan till och med se det som en god sak att han tog emot Prins Hamlet och var villig att agera styvfar för honom.
Det vill säga ända tills Hamlet börjar planera att mörda honom, och därför måste Hamlet bort. Han var ju en galenpanna som pratade om att ta livet av kungen!
Historiskt var inte detta heller något ovanligt att släktingar inom kungahus mördade varandra. I vårt grannland Sverige så dödade Vasaätten varandra nu som då!

Hamlet är inte Lejonkungen
Orsaken till att jag kom på att skriva detta inlägg var igår när jag skrev om Sundiata, "lejonkungen av Mali". Varför kom jag och tänka på det?
För att folk påstår att filmen Lejonkungen skulle faktiskt vara Hamlet med söta djur istället.
För visst finns det likheter. Prins Simbas farbror mördar sin bror för att bli kung i hans ställe. Simba får besök av sin fars spöke som säger att han ska ta sin plats som den sanne kungen.
Men där slutar likheterna.

Varför?
-Simba är inte galen..
-Scar förgiftar inte Sarabi.
-Rafiki knivas inte genom ett draperi.
-Nala dränker inte sig själv.
-Djurmotsvarigheterna till Horatio, Laertes och Fortinbral saknas!
-Timon och Pumbaa avrättas inte för att Simba ska rädda sig själv.
-Och slutligen: Simba LEVER! Och riket lever vidare!
I rest my case.

Betyg
Jag tycker att man inte borde börja med Hamlet om man vill läsa William Shakespeare. Börja istället med En midsommarnattsdröm. Den är roligare, den har ett fyndigare språk och har mera färg.
Men det är en intressant pjäs, utan tvekan! Jag gillar speciellt hur pjäsen inte nödvändigtvis framställer Hamlet som "The good guy" och Claudius som "the bad guy", det finns flera gråa nyanser mellan alla karaktärer.

Slutligen så bjuder jag på min favorittolkning av Hamlet. :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar