onsdag 24 oktober 2018

Vad är NaNoWriMo?

Jag vet inte om jag har skrivit ett sådant här inlägg förr? Jag har skrivit mycket att jag har deltagit i NaNoWriMo, men fortfarande får jag frågan "Är det typ en tävling?", "Kan man vinna ett pris?".
Så nu tänkte jag göra slag i saken och helt enkelt säga, svart på vitt, vad det är för något!

NaNoWriMo står för National Novel Writing Month. Det går ut på att man under November månad ska skriva ett första utkast till något.
Det finns vissa regler, men dessa regler är väldigt lösa och det finns ingen som kollar upp ifall du följer dessa regler.
Dessa regler är:

  1. Vid midnatt den 30 oktober ska du börja från 0 ord. Före det får du har gjort anteckningar om vad du ska skriva om, du får ha planerat hur mycket som helst. Men du ska börja från 0 ord på själva dokumentet! Jag brukar börja så. Jag har en massa anteckningar om det kommande projektet.
  2. Det får handla om precis vad som helst och vara precis vad som helst. Om det är en fantasyberättelse, en deckare, en romantisk (och het) kärlekssaga, en volym där du sammanställer din farmors berättelser om livet under det tidiga 1900-talet, en diktsamling, en pjäs, en fanfic, ett personligt manifest eller en religiös manual....
  3. För att "vinna" så måste du ha skrivit minst 50 000 ord på vad det än är under November månad. I boken No Plot? No Problem! skriver Nanowrimos grundare att han satte det målet för att det är enkelt att uppnå. Tänk: För att klara det behöver du skriva bara 1667 ord per dag. Om du på riktigt stänger av den inre kritikern, så kan du i bästa fall få ihop det på en till en och en halv timme. Det borde gå att klämma in någonstans under dagens lopp, bara du kommer ihåg att stänga av vad för serie som du ser på via Netflix.
    Och om du kommer under 50 000 ord, säg att du blir klar vid 40 000? Visst, du "vinner" inte, men du har ändå skrivit 40 000 ord! Bravo!
    Och tänk om du inte heller hinner, du ligger någonstans på 10-12 000 ord när ditt barn blir sjuk eller arbetet kallar? So what, du har fortfarande gjort något. Och det redan är mycket bättre än att göra ingenting! 

Det där med att "Vinna" Nanowrimo, ja....
Då du har nått dina 50 000-ord så kan du mata in alla ord på en hemsida och där får du ett meddelande, typ "Grattis, du har vunnit!" och man får väl någon rabattkod till någon merchandise. Oftast brukar jag inte kolla vad de försöker sälja. Man kan också ladda ner några bilder som man kan använda som header till sin hemsida eller vad som helst. Jag vill också minnas att man kunde köpa Nanowrimo merchandise, men det har jag inte gjort.

Och det är allt. Ingen har ännu knackat på min dörr och vill publicera verket, ingen har läst verket. Och för mig är det helt okej, jag nöjer mig bara med en tumme upp och "bra jobbat". :)

Det är som att springa ett maratonlopp. Man anmäler sig till det och springer de där kilometerna. Sen när man är i mål kan man vara nöjd för sig själv, man kanske får något papper på att man har sprungit loppet? Men efteråt fortsätter livet som vanligt, antagligen. Man hänger upp pappret på väggen och blickar utöver det med jämna mellanrum och tänker "Tänk att jag gjorde det där".

Jag tycker ändå den största glädjen ligger i att jag har skrivit en berättelse. :)
Och jag uppmuntrar folk till att prova på det, alla som har sagt "Jag skulle vilja skriva, men har inte tid/ har inte inspiration/ vågar inte". Jag känner rätt många sådana människor.
 För vet ni vad? Även om det ni skriver visar sig vara skit, så är det bättre att ni har skrivit skit än att ni inte har skrivit något alls.

Finns det något mera som någon funderar på angående Nanowrimo? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar